Simon Christian Vinther: Navigeret targetering af nukleinsyre-baseret lægemidler ved brug af kulhydratsmodifikationer

Ph.d.-forsvar, onsdag 15. maj 2024, Simon Christian Vinther

Simon Christian Vinther

Under sine ph.d.-studier har Simon Christian Vinther undersøgt anvendelsen af lægemidler med kulhydratsmodifikationer for at forbedre deres evne til at targetere bestemte celler.
Nukleinsyrer er fremtrædende for dannelsen af unikke strukturer, som kemisk kan modificeres med f.eks. kulhydrater på bestemte placeringer. Simon Christian Vinther har benyttet disse egenskaber, og fremstillet kulhydratsmodificeret, nukleinsyre-baseret lægemidler med forskellige sukkermønstre. Kulhydraterne på medicinen er i stand til at binde til sukker-genkendende receptorer kaldet C-type lektiner, hvilket er udtrykt på bestemte celler i vores krop. Dette resulterer i at lægemidlerne kan blive optaget i målrettede celler, navigeret ved hjælp af deres kulhydratsmodifikationer.
Simon Christian Vinther har benyttet disse kulhydratsmodificeret lægemidler til at undersøge deres targetering og efterfølgende virkning i leverceller samt immunceller. Hans forskningsresultater bidrager til at forbedre leveringen af fremtidige nukleinsyre-baseret lægemidler.

Ph.d.-studiet blev gennemført ved Interdiscplinary Nanoscience Center (iNANO), Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: onsdag den 15. Maj 2024 kl. 13:15
Sted: Bygning 1514, lokale 213, Aud-I, Institut for Kemi, Aarhus Universitet, Langelandsgade 140, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titelNavigating Drug Delivery with Multivalent Carbohydrate-Conjugated Nucleic Acid-based scaffolds.
Kontaktinfo: Simon Christian Vinther, e-mail: simoncv@inano.au.dk, tel.: +45 31342701

Professor Christoph Rademacher, Institut for farmaceutisk videnskab, Universität Wien, Østrig

Professor Hanne Mørck Nielsen, Institut for farmaci, Københavns Universitet, Danmark

Professor Mingdong Dong, Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO), Aarhus Universitet, Danmark (forperson)

Professor Jørgen Kjems, Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO), Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:

Assistant Professor Julián Valero, Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO), Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandling forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences/GSNS, Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.