Sofia Trampari: Forståelse af dynamikken af lipid-detergent miljøet på krystalliseringen af membranproteiner

Ph.d.-forsvar, mandag, den 1. februar 2021. Sofia Trampari

Sofia Trampari

I løbet af sit PhD-studium har Sofia Trampari forsket i mekanismer af membranproteiner. Membranproteiner er fundamentale molekyler for funktion af organismer og de udgør en stor andel af targets for udviklede lægemidler. Det er vigtigt at finde deres tredimensionelle struktur for at bedre forstå deres funktion. Krystallografi er en af de mest effektive teknik som kan bruges til at løse proteinstrukturer. Sofias forskning var fokuseret på forståelse af en specifik krystallisering metode som inkluderer tilstedeværelse af store mængder af lipider og detergent molekyler i proteinopløsninger. Forskningen dækker formering af krystalliserings fasediagram og undersøgelse af protein/lipid/detergent interaktioner. Videre forskning har indeholdt strukturelle studier af to solute carrier transportere.

De opnåede forskningsresultater bidrager til en mere målrettet og effektiv krystallisering af nye membranproteiner såvel som forståelse af, hvordan de specifikke proteiner undersøgt i dette projekt opfører sig under specifikke betingelser.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi of Genetik, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tidspunkt: Mandag d. 1 Februar 2021 kl. 13.00

Afhandlingens titel: Krystallisering of fase opførsel af membranproteiner i lipid-detergent miceller. Kontaktinfo: Sofia Trampari, e-mail: strampari@mbg.au.dk, tlf.: +45 50315381

• Professor Susanna Törnroth Horsefield, Institut for Biokemi og Strukturelbiologi, Lund Universitet, Norge
  • Professor Michael Gajhede, Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi, Københavns Universitet, Danmark
  • Associate Professor Charlotte Rohde Knudsen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark (chair)

Hovedvejleder:
Professor Poul Nissen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Associate Professor Monika Budayova-Spano- University Grenoble des Alpes, Frankrig Dr. Margareta Ek-Astra Zeneca, Sverige

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.