Thinh Tuan Chu: Genetisk fremgang i avlsprogrammer for kyllinger i kommerciel produktion

Ph.d.-forsvar, fredag den 8. november 2019. Thinh Tuan Chu.

Thinh Tuan Chu

I løbet af sit ph.d.-studium har Thinh Tuan Chu undersøgt hvordan genetiske ændringer i en avlspopulation af kyllinger overføres til kyllinger, som holdes under kommercielle produktionsforhold med henblik på at øge den praktiske gavn af avlsprogrammer, der holdes under meget strikte sundhedsforhold.

De gennemførte undersøgelser har vist at der er store forskelle i rangering af genotyper i avlsprogrammet i.f.t. kommercielle forhold. Derfor skal sådanne avlsprogrammer etablere registreringssystemer under kommercielle forhold. Da kyllinger opvokset under sådanne forhold ikke kan bringes tilbage til avlskernen p.g.a. sundhedssprogrammerne skal information kunne overføres fra den kommercielle produktion og til avlsprogrammet ved at genotype alle individer med mange genetiske markører spredt over hele genomet. Endvidere viste undersøgelserne at der kan fremavles kyllinger til brug i små besætninger i tredjeverdenslande hvor det kun er muligt at måde det samlede produktion af besætningen og ikke produktionen hos den enkelte kylling.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet, og Graduate School of Wageningen Institute of Animal Sciences (WIAS), Wageningen University & Research, Holland, som led i Erasmus' Joint Doctorate Program “EGS-ABG”.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 8. november 2019 kl. 9.30
Sted: 8814-3075 Auditoriet, Forskningscenter Foulum, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Genotype by environment interactions in poultry breeding programs
Kontaktinfo: Thinh Tuan Chu, e-mail: chu.thinh@mbg.au.dk, tlf.: +45 9174 3437
Prof. Erling Strandberg, Department of Animal Breeding and Genetics, Swedish University of Agricultural Sciences, Sverige.
Dr. Katrijn Peeters, Hendrix Genetics Research, Holland
Prof. Mart de Jong, Quantitative Veterinary Epidemiology, Wageningen University, Holland
Dr. Bernt Guldbrandtsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Dr. Elise Norberg, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejledere:
Professor Just Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Dr. Peer Berg, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Prof. Hans Komen, Animal Breeding and Genomics, Wageningen University & Research, Holland
Dr. John W. M. Bastiaansen, Animal Breeding and Genomics, Wageningen University & Research, Holland
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.