Tre molekylærbiologer modtager det prestigefyldte Marie Sklodowska-Curie stipendium

Narcis Adrian Petriman, Ronja Driller, og Jan Heiner Driller fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet modtager det meget prestigefyldte Marie Sklodowska-Curie Individual Fellowship. Det er første gang Instituttet opnår tre stipendier i samme ansøgningsrunde.

De tre modtagere af det prestigefyldte Marie Sklodowska-Curie stipendium (fra venstre): Narcis Petriman, Ronja Driller og Jan Heiner Driller. Foto: Lisbeth Heilesen

Marie Sklodowska-Curie stipendier er blandt Europas mest kompetitive og prestigefyldte, og har som sigte at støtte de bedste og mest lovende forskere. Stipendierne, der blev etableret i 1986, har som mål at støtte karriereudviklingen af de bedste unge forskere i tæt samarbejde med  stærke og prominente værtsgrupper. Mentorerne for Narcis, Ronja og Jan er henholdsvis lektor Esben Lorentzen, professor Poul Nissen samt lektor Bjørn Panyella Pedersen, alle fra Sektionen for Strukturel Biologi.

Lederen af sektionen for Strukturel Biologi professor Gregers Rom Andersen er meget stolt af resultatet:

”Jeg er imponeret over, at vi har været i stand til at tiltrække disse tre stipendier i samme runde, det synes jeg er unikt. For mig er det også et klart tegn på, at strukturbiologi på vores Institut er yderst attraktiv som værtsinstitution for disse prestigefyldte europæiske stipendier, og at vi studerer udfordrende biologiske problemer af stor almen interesse. Disse tre stipendier og resultaterne fra dem vil uden tvivl styrke vores omdømme som et godt sted for strukturbiologisk forskning,” slutter Gregers Rom Andersen.

Narcis Petriman arbejder som postdoc i Esben Lorentzens laboratorium, hvor hans projekt sigter mod at belyse, hvordan det intraflagellære transportmaskineri bygger cellens cilie. Et cilie er en hårlignende struktur, der findes på overfladen af de fleste eukaryote celler. Motile cilier kan fungere som en propel, der tillader bevægelse af cellen (f.eks. mandens sædceller) eller gennemstrømning af væske uden for cellen. Desuden virker cilier som cellens antenner og har sensoriske egenskaber. Narcis Petriman vil undersøge, hvordan det intraflagellære transportmaskineri binder proteiner og transporterer dem til og i cellens cilier.

Ronja Driller
arbejder som postdoc i Poul Nissens laboratorium, hvor hun undersøger strukturen og funktionen af såkaldte P5-ATPase-proteiner i mennesker og gær. P5-ATPaser er af stor fysiologisk betydning, idet funktionsfejl ved disse er forbundet med parkinsonisme og sprogfejl hos mennesker, men trods dette er der meget begrænset viden om den faktiske funktion og substrater af P5-ATPaser. Ronja vil bygge videre på de nylige fremskridt inden for en-partikels-Cryo-EM ved brug af AU's iNANO Cryo-EM-facilitet til at studere disse proteiner mere detaljeret.

Jan Heiner Driller arbejder som postdoc i Bjørn Panyella Pedersens laboratorium, hvor  hans projekt omhandler biokemiske og strukturelle undersøgelser af kolin-optag via CTL-protein familien. Kolin danner basis for halvdelen af fedtstoffet i cellernes livsvigtige membraner, og er ekstrem vigtig for udvikling og opretholdelse af bl.a. centralnervesystemet. Kolin bruges også til at danne hjernens signalstof acetylkolin. Mekanismerne til genkendelse og transport af kolin er ikke kortlagt, og Jans forskning sigter mod at afklare dette centrale aspekt.

På det personlige plan er der også ekstra meget at fejre, for Ronja og Jan er nemlig gift, og de har været i skarp konkurrence med hinanden. ”Da vi begge stiler efter en forskningskarriere, er vi ovenud lykkelige over, at det lykkedes for os begge at få et stipendium, der er så svært at opnå,” udtaler Ronja Driller. Parret flyttede til Aarhus i maj sidste år sammen med deres tre børn, som "også er faldet rigtig godt til og elsker at være i Danmark," tilføjer Ronja.

Narcis Adrian Petriman - narcispetriman@mbg.au.dk

Ronja Driller - rd@mbg.au.dk