Udvikling af biologiske nano-implantater mod epileptiske anfald

Epilepsi er en af de mest almindelige neurologiske sygdomme, og epileptiske anfald medfører stor gene for patienterne. Desværre er der lige nu begrænsede muligheder for at forhindre sådanne anfald. Jørgen Kjems fra iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, og AU spinout-firmaet OMIICS er partnere i et nyt EU-konsortium, PRIME, som arbejder på at udvikle biologiske nano-implantater, der kan hjælpe patienter med epilepsi ved hjælp af naturligt forekommende signalstoffer.

Jørgen Kjems (tv) fra iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, og Morten Venø fra AU spinout-firmaet OMIICS er partnere i et nyt EU-konsortium, PRIME, som arbejder på at udvikle biologiske nano-implantater, der kan hjælpe patienter med epilepsi ved hjælp af naturligt forekommende signalstoffer. Foto: Anne Færch Nielsen.

Der er et akut og udækket behov for nye behandlingsformer for neurologiske sygdomme. Epilepsi er en alvorlig, kronisk hjernesygdom præget af tilbagevendende anfald. Implanterede elektriske apparater kan til dels reducere mængden af anfald hos lægemiddelresistente patienter, men deres effektivitet er dårlig, og de kan først reagere, når et epileptisk anfald allerede er i gang.

Et nyt FET-OPEN-konsortium, PRIME, vil løse dette problem ved at udvikle en innovativ diagnostisk-terapeutisk behandling mod epilepsi og andre neurologiske sygdomme ved at implantere specialudviklede celler i hjernen, der kan fungere som biocomputere og forhindre forestående epileptiske anfald. Dette system af biocomputere er baseret på opdagelsen af, at en specifik gruppe af tRNA-molekyler kløves og akkumuleres i hjernen kort tid inden epileptiske anfald. PRIME-konsortiet vil skabe biologiske nano-implantater af specialudviklede celler, der registrerer tilstedeværelsen af ??tRNA-fragmenter og producerer et naturligt forekommende hormon, der forhindrer eller dæmper epileptiske anfald.

Om PRIME-konsortiet

PRIME-konsortiet er finansieret af en bevilling på 4,4 millioner euro gennem EU's Horizon2020-program og løber over fire år. PRIME koordineres af forskere ved Waterford Institute of Technology i Irland og inkluderer partnere i fem lande inden for klinisk forskning, nanoteknologi, molekylærbiologi og bioinformatik.

Jørgen Kjems' rolle i projektet er at skabe særlige celler, der kan fornemme og reagere på et fald i mængden af tRNA-fragmenter, mens Omiics vil beskrive generelle ændringer i genekspression i disse celler og i blod fra epilepsipatienter. PRIME's resultater vil være med til at udvikle en helt ny form for diagnostisk-terapeutisk behandling af epilepsi og andre neurologiske sygdomme.

Jørgen Kjems
iNANO og Institut for Molekylær Biologi og Genetik