Wojciech Paslawski: GlpG og alpha synuclein – historien om proteinfoldning og -fejlfoldning

Ph.d.-forsvar, fredag den 14. marts 2014. Cand.scient. Wojciech Paslawski

Wojciech Piotr Paslawski

Proteiner er biologiske molekyler, som er involveret i næsten alle processer i levende celler. De kan udøve tranport-, regulator- eller katalysatorfunktion, og endvidere kan de indgå som strukturelle komponenter. Størstedelen af proteiner har en tredimensionel struktur, som opnås ved hjælp af en foldningsproces. Hvis denne process bliver dysfunktionel, kan proteinet ikke opnå den rigtige struktur og mister som følge deraf funktionsevnen, eller funktionen kan blive signifikant forringet, hvilket er årsag til mange af menneskets sygdomme.

I løbet af sine ph.d.-studier undersøgte Wojciech Paslawski foldningsmekanismen af membranproteinet GlpG og dets strukturelle egenskaber, som ligger bag dannelsen af cytotoksiske alpha synuclein oligomerer. GlpG hører under en af de allermest udbredte proteinfamilier, rhomboider, som findes i alle levende arter. Alpha synuclein er kendt for at være hovedårsagen til Parkinsons sygdom, hvor der dannes proteinaflejringer, der har reb-lignende struktur og som nærmere betegnes amyloid fibriller og andre forskellige oligomere arter. Wojciech Paslawskis har vist, at det samme alpha synuclein fragment udgør en kernestruktur bestående af to typer af oligomerer. Den ene type er en intermediær type, som fører til dannelsen af alpha synuclein amyloid fibriller, mens den anden har en særlig stabil struktur og er resistent for store ændringer i omgivelserne, men mest interessant danner denne type ikke amyloide aflejringer. Disse oligomerer viste at være mere skadelige for nervecellekulturer sammenlignet med andre alpha synuclein former.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Fredag den 14. marts 2014 kl. 13.15
Sted: 1593-012, Auditoriet, iNANO-huset, Gustav Wieds Vej 14, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Inter-alpha-Inhibitor a proteoglycan in the Extracellular Matrix
Kontaktinfo: Wojciech Paslawski, e-mail:wojpas@mb.au.dk, tlf.: 8161 7208
Professor, Director Sheena Radford, Astbury Centre for Structural Molecular Biology, School of Molecular and Cellular Biology, University of Leeds, Storbritannien
Lektor Kasper Dyrberg Rand, Department of Pharmacy, Analytical Biosciences, Københavns Universitet
Lektor Duncan Sutherland (formand), iNANO, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Daniel Otzen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.