Wossenie Shibabaw Mebratie: Den genetiske baggrund for vækst of foderudnyttelse i kyllinger

Ph.d.-forsvar, Mandag den 25. marts 2019. Wossenie Shibabaw Mebratie.

Wossenie Mebratie

Tilvækst og foderudnyttelse er de økonomiske vigtigste egenskaber i produktionen af slagtekyllinger. Derfor er en øget forståelse af den genetiske baggrund for disse egenskaber af afgørende betydning for at kunne forbedre slagtekyllingeproduktionen ved hjælp af et effektivt avlsarbejde. I sit Ph.d.-forløb studerende Wossenie den genetiske regulering af tilvækst og foderudnyttelse hos kyllinger. Disse studier inkluderede vekselvirkninger mellem køn og genotype samt vekselvirkninger mellem alder og genotype for kropsvægt og foderudnyttelse. Derudover studerede Wossenie hvordan selektion for tilvækst og foderudnyttelse påvirkede den genetisk variation i kyllingernes vægt gennem flere generationer. Endvidere udviklede Wossenie nye og bedre selektionskriterier for foderudnyttelse samt identificerede nye gener med effekt på tilvækst og foderudnyttelse hos kyllinger ved anvendelse af genomiske associationsstudier.

Resultaterne af disse studer bidrager til bedre forståelse af de økonomisk vigtigste egenskaber i slagtekyllingeproduktionen. Resultaterne af Wossenie’s studer samt de statistiske moddeller og metoder som er anvendt i hendes studier kan let overføres til andre fjerkræarter.

Dette Ph.d.-program er blevet gennemfort ved Afdelingen for Molekylær Biologi og Genetik samt, Aarhus Universitet, samt ”Animal Breeding and Genetics Group, Wageningen University & Research”, i Holland.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 25. marts 2019, kl. 13.30
Sted: Bygning 8814, lokale M2, , Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet, AU Foulum, Aarhus University, Blichers Allé 20, 8830 Tjele
Afhandlingens titel: Den genetiske baggrund for vækst of foderudnyttelse i kyllinger
Kontaktinfo: Wossenie Shibabaw Mebratie], e-mail: wossenie.mebratie@mbg.au.dk, tlf.: +45 (0)91483534
Professor Samuel Aggrey, Université de Georgia, USA
Professor Professor MCM de Jong, Wageningen University and Research, Holland
Dr Marco Bink, Hendrix Genetics, Holland
Dr Bernt Guldbrandtsen, Aarhus Universitet, Danmark
Hovedvejleder:
Professor Just Jensen, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejleder:
Professor Henk Bovenhuis, Wageningen university and Research, Holland
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520 og 1521, 8000 Aarhus C.