Yan Yan: Undersøgelse af mikroRNA i ekstracellulære vesikler – på vej mod en bedre forståelse af sygdom og udvikling

Ph.d.-forsvar, onsdag den 28. september 2016. Yan Yan.

Yan Yan

I løbet af sit ph.d.-studium har Yan Yan forsket i ekstracellulære mikroRNA’er, som befinder sig uden for kroppens celler og kan cirkulere i kropsvæsker. Yan Yan studerede udtrykket af ekstracellulære mikroRNA'er ved brug af næste generations sekventering, hvorved hun påviste dysregulering af mikroRNA ved mundhulekræft og leddegigt, samt ændret udtryk af mikroRNA under differentiering af mesenkymale stamceller til knogledannende celler.

De nye forskningsresultater bidrager til forståelsen af ekstracellulær mikroRNA’er i menneskelige sygdomme og stamcelledifferentiering.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 28. september 2016 kl. 13.15
Sted: Bygning 1531, lokale 219, auditorium D4, Institut for Matematik, Ny Munkegade 118, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Investigation of extracellular microRNAs in oral squamous cell carcinoma, rheumatoid arthritis and mesenchymal stem cell differentiation
Kontaktinfo: Yan Yan, e-mail: yanyan@inano.au.dk, tel.: +45 9195 9154
Seniorforsker Maria Mittelbrunn Herrero, Molecular Biology, Immunology, Human Biology, Hospitaol 12 de Octubre, Madrid, Spanien
Seniorforsker Malene Møller Jørgensen, Klinik Diagnostik, Aalborg University Hospital,
Lektor Ken Howard (formand), iNANO, Aarhus University,
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Shan Gao, iNANO, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.