Yuhui Dou: Mysteriet om humane nukleare cap-bindende proteiner løst ved profilering af proteiners interaktion

Ph.d.-forsvar, torsdag den 20. februar 2020. Yuhui Dou.

Yuhui Dou

I løbet af sine ph.d.-studier har Yuhui Dou undersøgt proteinerne i det humane cap-bindende kompleks (CBC), som binder 5'-endens cap-struktur i RNA-molekyler. Det fremherskende CBC består af de nukleare cap-bindende proteiner type 1 og 2 (NCBP1 og NCBP2) og spiller afgørende roller for RNA-molekyler med en såkaldt 5'-ende cap. I nyere tid har man identificeret et nyt cap-bindende protein, NCBP3, og antagelsen var, at det danner et alternativt CBC ved at erstatte NCBP2. Men med en forbedret metode, baseret på profilering af proteiners indbyrdes interaktion, har Yuhui Dou opdaget, at NCBP3 har en interaktionsprofil, som adskiller sig klart fra NCBP1 og NCBP2, og at NCBP3 primært knytter sig til to andre proteinkomplekser. Ved hjælp af yderligere funktionsanalyser kunne hun endvidere konkludere, at NCBP3 ikke fungerer som et typisk CBC-protein, men i stedet som en faktor, der fremmer messenger RNA-molekylers produktivitet. Samlet set har studiet genereret omfattende interaktionsprofiler for nukleare cap-bindende proteiner, der bidrager til at øge vores forståelse af forskellige aspekter ved det nukleare RNA-stofskifte.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 20. februar 2020 kl. 13.15
Sted: Bygning 1231, lokale 114, Kollokvierum, Institut for Biomedicin, Wilhelm Meyers Alle 3, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Protein Interaction Profiling of Human Nuclear Cap-Binding Proteins and the Exosome Cofactor MTR4
Kontaktinfo: Yuhui Dou, e-mail: ydou@mbg.au.dk, tlf.: +45 87154962
Professor Niels Gehring, Institute for Genetics, University of Cologne, Tyskland
Professor Victoria Cowling, School of Life Sciences, University of Dundee, UK