Amalie Carnbring Bonde: Regulering af koagulationsprotease Factor X – på vej mod en forståelse af blødersygdommen hæmofili

Ph.d.-forsvar, onsdag den 25. maj 2022, Amalie Carnbring Bonde.

Amalie Carnbring Bonde

I løbet af sit ph.d.-studium har Amalie Carnbring Bonde forsket i de proteiner som findes i menneskers blodkoaguleringssystem. Det er afgørende for liv, at blodet flyder normalt gennem blodårerne, da blodet transporterer både næringsstoffer og ilt til cellerne samt transportere affaldsprodukter væk fra cellerne. Når der går hul på et blodkar, sætter koagulationssystemet gang i en proces hvor koagulationsproteaser bliver aktiveret, og til sidst fører til at blodet former et klot, der kan stoppe blødningen. Amalie Carnbring Bonde har undersøgt et af proteinerne – koagulationsproteasen som hedder Factor X – for, hvordan reguleringen af denne biddrager til at opretholde en normal blodgennemstrømning.

De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelse af, hvordan Factor X bliver reguleret under koagulation, og disse resultater kan potentielt forbedre behandlingsmulighederne for patienter der lider af den genetiske sygdom Hæmofili.

Ph.d.-studiet er gennemført i samarbejde med Novo Nordisk A/S og Department of Molecular Biology and Genetics, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 25. maj 2022 kl. 14:00
Sted: Bygning 1872-447, lokale 4 (24), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Universitetsbyen 81, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Enzyme kinetics and structural characterization of Factor X regulation mechanisms
Kontaktinfo: Amalie Carnbring Bonde, e-mail: ma_ba5@hotmail.com, tel.: +45 60804717

Professor Hans Brandstetter, Department of Molecular Biology, University of Salzburg, Østrig

Professor Michael Overgaard, Department of Chemistry and Bioscience, Aalborg Universitet, Danmark

Professor Ditlev Egeskov Brodersen (formand), Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Professor Gregers Rom Andersen, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Principal scientist Jacob Lund, Novo Nordisk A/S, Denmark

Principal scientist Jais Rose Bjelke, Novo Nordisk A/S, Denmark

Principal scientist Eva Johansson, Novo Nordisk A/S, Denmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)
Katrinebjergvej 89F, bygning 5132, 8200 Aarhus N.