Andrii Bugai modtager det prestigefyldte Marie Skłodowska-Curie stipendium

Postdoc Andrii Bugai fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet modtager det prestigefyldte Marie Sk?odowska-Curie Individual Fellowship til at undersøge, hvordan vores celler sorterer ikke-funktionelle RNA'er fra funktionelle.

Andrii Bugai (foto: Lisbeth Heilesen)

Andrii Bugai startede sine postdoc-studier i februar 2020 hos professor Torben Heick Jensen i Sektionen for RNA-biologi og -innovation. Hans forskning er fokuseret på, hvordan celler genkender ikke-funktionelle RNA'er og får dem sorteret fra de funktionelle.

Funktionelle RNA-molekyler er overførselsprodukter mellem den genetiske information lagret i vores DNA og proteiner, der udfører vigtige biologiske funktioner. Men humane celler producerer også en stor mængde kryptisk RNA, mens DNA’et afkodes i processen kaldet transskription. Disse RNA'er skal målrettes og nedbrydes af en speciel molekylær maskine – det nukleære RNA exosom.

Andrii vil undersøge exosom-medieret RNA-nedbrydning ved profilere interaktion med nyligt fremstillet RNA af de to såkaldte exosom-adapterkomplekser NEXT og PAXT. Til formålet vil Andrii Bugai anvende en modificeret krydsbinding og immuno-fældnings teknik (CLIP) og derudover bruge sin omfattende viden indenfor gentransskription.

”Dette stipendium giver mig en unik chance for at forfølge spændende forskning ved hjælp af avancerede molekylærbiologiske tilgange og udvikle mine akademiske færdigheder gennem et enestående træningsprogram. Jeg mener, at det fremragende forskningsmiljø, der findes ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik i Torben Heick Jensens gruppe – samt den støtte jeg har fået fra AU kontor for Forskning og Eksterne Relationer samt forskningsstøtteenheden – har været en stærk medvirkende årsag til, at jeg fik dette stipendium i den ekstremt kompetitive udvælgelsesproces.”

Torben Heick Jensen tilføjer: “Det er en udsøgt fornøjelse at være vært for Andrii’s forskning. Han har allerede opnået meget under sit ph.d.-forløb i Helsinki, Finland og jeg håber, at vi, via dette stipendium, kan hjælpe Andrii med at tage de næste vigtige skridt i hans forskerkarriere”.

Marie Sklodowska-Curie-stipendierne er blandt Europas mest kompetitive og prestigefyldte, og har til formål at støtte de bedste og mest lovende forskere. Stipendiet sigter mod at fremme karriereudvikling og videreuddannelse af disse yngre forskere i et tæt samarbejde med en fremtrædende værtsgruppe, i dette tilfælde professor Torben Heick Jensens gruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Sidste år modtog instituttet ikke mindre end tre Marie Sklodowska-Curie-stipendier, og dette er det andet i år.

Læs mere om Marie Sklodowska-Curie Individual Fellowship på the European Union's hjemmeside.

Postdoc Andrii Bugai - bugai@mbg.au.dk
Institut for Molekylærbiologi og Genetik