Astrid Pold Vilstrup: Analyse af den alternative biologi der regulerer genudtryk i bananfluers reproduktionsvæv

Ph.d.-forsvar, torsdag den 22. juni 2023, Astrid Pold Vilstrup

Astrid Pold Vilstrup

I løbet af sit ph.d.-studie undersøgte Astrid Pold Vilstrup genudtrykket i reproduktionsvævet hos bananflue hanner. Reproduktionsvævet er specielt da det danner kønscellerne, der sikre at genetisk materiale overføres til den næste generation. Astrid Pold Vilstrup undersøgte, hvordan hanners fertilitet og processering af gener udtrykt i det hanlige reproduktionsvæv er afhængig af et hidtil ukarakteriseret proteinkompleks, der er opstået ved genduplikationer.

De nye forskningsresultater bidrager til vores forståelse af, hvordan genudtrykket i reproduktionsvævet og fertilitet er afhængig af duplikationer af centrale biologiske komplekser.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 22. juni kl. 13:00
Sted: Bygning 1872, lokale 647, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Universitetsbyen 81, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Paralog-based genome regulation in the male germline of Drosophila melanogaster

Kontaktinfo: Astrid Pold Vilstrup, e-mail: apvil@mbg.au.dk, tlf.: +45 40403061

Lektor Kristian Almstrup, Rigshospitalet og Københavns Universitet, Danmark

Gruppeleder Joan Barau, Institute of Molecular Biology gGmbH Mainz, Tyskland

Lektor Pia Møller Martensen (forperson), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Lektor Christian Kroun Damgaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Adjunkt Peter Ebert Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)
Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.