Azadeh Shahsavar modtager 10 mio. kr. fra Lundbeckfonden til at undersøge struktur og funktion af proteiner

Azadeh Shahsavar, der er adjunkt i professor Poul Nissens gruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, har fået en bevilling til at forske ved Københavns Universitet, hvor hun vil undersøge strukturen og funktionen af proteiner, der transporterer glycin og glutamin i hjernen.

Azadeh Shahsavar (foto: privat)

Bevillingen som Lundbeckfonden fellow, der løber over fem år, gør det muligt for Azadeh Shahsavar at etablere sin egen forskningsgruppe ved KU, hvor hun sammen med sine medarbejdere vil undersøge strukturen og funktionen af proteiner, der transporterer glycin og glutamin i hjernen.

Glycin og glutamin er aminosyrer, som begge spiller en vigtig rolle i den uhyre komplekse signalering mellem nerveceller, der finder sted i hjernen. Det kan man bl.a. se i forbindelse med en række neurologiske sygdomme, hvor glycin og glutamin ikke udfylder deres roller optimalt.

Azadeh Shahsavar håber, at hun ved at tilvejebringe ny viden om de proteiner, som transporterer glycin og glutamin i hjernen, kan bane vej for udvikling af nye lægemidler mod neurologiske sygdomme og muligvis også mod cancer.

Azadeh Shahsavar:

"Jeg føler mig ekstremt beæret over at være blevet tildelt et Lundbeckfonden-stipendium til at starte min egen forskergruppe. Dette ville selvfølgelig ikke have været muligt uden støtte fra mine ph.d.- og postdoc-vejledere, mentorer og mange andre forskere gennem årene. Jeg vil gerne udtrykke en særlig tak til Poul Nissen, der stolede på mig som nyuddannet ph.d.-studerende og støttede mig hele vejen til nu, hvor jeg bliver selvstændig."

Azadeh Shahsavar arbejdede som postdoc i Poul Nissens gruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, fra 2014-2016, hvorefter hun var postdoc i 2016-2019 ved European Molecular Biology Laboratory (EMBL) i Hamburg. I 2019 vendte Azadeh tilbage som adjunkt i Poul Nissens gruppe.

Azadeh Shahsavar starter som adjunkt ved Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi, Københavns Universitet (KU) 1. juli 2022.

Lundbeckfonden uddeler i 2022 i alt 70 mio. kr. til syv fellows – heraf har Institut for Molekylærbiologi og Genetik andel i to af bevillingerne.

Udover Azadeh Shahsavar modtager Xavier Bofill De Ros en bevilling fra Lundbeckfonden på 10 mio. kr. Han bliver tilknyttet Sektionen for RNA-Biologi og –Innovation ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, hvor han bl.a. skal undersøge, om dårligt fungerende mikroRNA kan være involveret i udvikling af svulster. Xavier Bofill De Ros kommer fra en stilling som postdoc ved the RNA Biology Laboratory, National Cancer Institute. Frederick, USA.

Adjunkt Azadeh Shahsavar
ash@mbg.au.dk

Artiklen er baseret på en nyhedsartikel fra Lundbeckfonden