Bente Kring Hansen: Udvikling af biosensorer for identifikation af forbedret gærproduktionsstammer

Ph.d.-forsvar, Torsdag 27. oktober 2022, Bente Kring Hansen

Bente Kring Hansen

I løbet af sit ph.d.-studium har Bente Kring Hansen forsket i at udvikle fluorescens-baserede biosensorer til at måle sekretion af glukagonlignende peptid 1 (GLP-1) fra gær. Formålet med ph.d.-studiet var at anvende disse biosensorer til at etablere en high-throughput screeningsplatform til at identificere høj-producerende gærstammer ved Novo Nordisk. Bente Kring Hansen har undersøgt potentialet for at udvikle biosensorerne baseret på identifikationen af nye nukleinsyre aptamerer såvel som anvendelsen af kommercielt tilgængelige antistoffer mod små epitop-tags i nye immunoassays.
Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO), Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 27. oktober 2022 kl. 13:00
Sted: Bygning 1593, lokale 012, iNANO AUD, iNANO, Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 14, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Udvikling af fluorescerende sensorer for high-throughput screening af gærproductionsstammer i dråber
Kontaktinfo: Bente Kring Hansen, e-mail: bentekh@inano.au.dk, tlf.: +45 20371861

Professor Beatrix Suess, Institut for Biologi, Tekniske Universitet Darmstadt, Tyskland

Senior Research Fellow Berit Olsen Krogh, H. Lundbeck A/S, Danmark

Lektor Ken Howard (forperson), iNANO, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Lektor Ebbe Sloth Andersen, iNANO, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Senior Scientist Vera Schramke, Novo Nordisk A/S, Måløv, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)
Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.