Bjørn Panyella Pedersen udvalgt til EMBO Young Investigator

Bjørn Panyella Pedersen, der er gruppeleder ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, er en af 27 forskere, der er blevet udvalgt til Young Investigators Programme for European Molecular Biology Organization (EMBO) i 2019. I de næste fire år vil han være en del af dette prestigefyldte netværk af unge forskere.

Bjørn Panyella Pedersen. Foto: AU Foto

Bjørn Panyella Pedersen er fascineret af spørgsmålet om, hvordan metabolitter som f.eks. sukker bliver transporteret på tværs af cellemembraner. Selvom disse processer er grundlæggende for alt liv, er man stadig langt fra at forstå de molekylære mekanismer, der driver disse transportprocesser. For at få indsigt i mekanismerne bag metabolit optag bruger han og hans laboratorium strukturel biologi som en af deres primære metoder til at adressere de forskningsspørgsmål, som han nu vil forfølge med støtte fra EMBO Young Investigators Programme (YIP).

Det er en stor ære at blive udvalgt til EMBO Young Investigator Programmet, da kun unge forskere, der har vist et enestående forskningspotentiale kommer i betragtning. De forskere, der bliver udvalgt til at deltage i det fireårige program får tildelt en forskningbevilling på 15.000 Euro (med mulighed for yderligere bevilling), adgang til uddannelse i forskningsledelse, samt netværksmuligheder. Derudover har deltagerne adgang til at bruge corefaciliteterne ved det europæiske molekylærbiologilaboratorium (EMBL) i Heidelberg, Tyskland, samt rejsestipendier til sig selv og deres forskningsgruppe til at deltage i konferencer.

De 27 nyligt udnævnte Young Investigators tilslutter sig et netværk af 129 nuværende og 340 tidligere "YIP'er". For MBG er det fjerde gang, en af Instituttets gruppeledere er blevet udvalgt til den eksklusive gruppe af unge talenter (tidligere Young Investigators fra instituttet: Torben Heick Jensen, Poul Nissen og Daniel Otzen).

EMBO pressemeddelelse.

Læs mere om Bjørn Panyella Pedersens laboratorium og forskning:

Om EMBO

The European Molecular Biology Organization (EMBO) er en organisation af mere end 1700 førende forskere inden for biovidenskab. Organisationens vigtigste mål er at støtte talentfulde forskere på alle måder i deres karriere, stimulere udveksling af videnskabelig information og hjælpe med at opbygge et europæisk forskningsmiljø, hvor forskere kan få de bedste betingelser for at nå deres mål.

www.embo.org

Lektor Bjørn Panyella Pedersen