Ebbe Sloth Andersen hædret af Akademiet for de Tekniske Videnskaber

Lektor Ebbe S. Andersen er blevet tildelt den danske polymerpris, Elastyrenprisen 2021, for sin internationale anerkendelse og banebrydende forskning i biopolymere, herunder RNA-origami. Prisen uddeles af Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV).

Lektor Ebbe S. Andersen har modtaget den danske polymerpris - ATV | Elastyrenprisen 2021. Formand for prisudvalget Niels Chr. Nielsen overrakte ligeledes prisen til lektor Anders Egede Daugaard (DTU). Foto: Tom Jersø

Lektor Ebbe S. Andersen, INANO ved Aarhus Universitet, modtager i år Den Danske Polymerpris - ATV | Elastyrenprisen. Prisen blev uddelt på ATVs årsmøde den 21. juni. I begrundelsen for tildeling af prisen hedder det:

”Ebbe S. Andersen tildeles prisen for sin banebrydende forskning inden for biopolymerforskning, herunder RNA-origami rettet mod bioteknologiske og medicinske anvendelser. Han en internationalt højt anerkendt forsker med adskillige publicerede arbejder i toptidsskrifter som Science og Nature, har opnået støtte bl.a. fra ERC til opbygning af en stærk forskningsgruppe og har modtaget priser bl.a. involverende studerende i internationale prestigefulde konkurrencer."

Priskomiteen fremhæver også Ebbe S. Andersens formidling af viden både i forskningsverdenen og til den generelle befolkning såvel som hans fokus på de praktiske anvendelser af hans forskning.

Derudover har komitéen understreget, at Ebbe S. Andersen har markeret sig i forhold til uddannelse af et stort antal kandidater og ph.d.er af stor betydning for polymerforskning i den akademiske verden samt i danske industrielle virksomheder.

Om ATV?Elastyrenprisen

ATV?Elastyrenprisen uddeles hvert år med det formål at motivere til og støtte dansk kemisk forskning.

Kandidater til prisen skal have udmærket sig ved at bidrage til nytænkning og gennem markante resultater inden for kemisk forskning i og udvikling af syntetiske eller biologiske polymerer til medicinsk anvendelse. Kriterier, som begge årets prismodtagere i allerhøjeste grad lever op til.

Prisen er på 100.000 kr. (50.000 kr. pr. modtager) og gives som en personlig anerkendelse.

Elastyren-prisen blev i år tildelt for 13. og sidste gang.

Formand for priskomitéen Niels Chr. Nielsen uddelte ligeledes prisen til lektor Anders Egede Daugaard fra DTU.

Læs pressemeddelelsen fra ATV.

Lektor Ebbe S. Andersen
Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO)
esa@inano.au.dk - +45 41178619