Fabien Bonneau: Struktur og sammensætning af native mRNA-holdige partikler isoleret fra gærceller

Ph.d.-forsvar, fredag den 12. januar 2024, Fabien Bonneau

Fabian Bonneau

Under sine studier har Fabien Bonneau fokuseret på, hvordan messenger-RNA'er (mRNA'er) pakkes sammen med proteiner. mRNA'er bærer koden for translation af alle proteiner på tværs af forskellige lokaliteter i vores celler. De er skrøbelige molekyler, og bliver derfor selv pakket med proteiner. Ved at bruge gær som modelsystem har Fabien Bonneau etableret procedurer til at isolere native mRNA'er sammen med deres proteinkappe. Dette materiale har gjort det muligt for ham at identificere et netværk af interaktioner, der sandsynligvis er ansvarlige for at give mRNA-protein partikler deres kompakt e form.
De nye forskningsresultater bidrager til forståelsen af, hvordan mRNA'er pakkes i kompakte partikler, før de bevæger sig rundt i vores celler.
Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Det Naturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet. Arbejdet blev udført i Elena Contis laboratorium på Max Planck Institute of Biochemistry, Martinsried, Tyskland.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag  den 12. januar 2024 kl. 13:00
Sted:

Zoom aarhusuniversity.zoom.us/j/62160337012.

Afhandlingens titel: Isolation and Characterisation of Yeast Nuclear Messenger Ribonucleoproteins.
Kontaktinfo: Fabien Bonneau, e-mail: bonneau@biochem.mpg.de, tlf.: +49 8985783626

Professor  Françoise Stutz, Department of Cell Biology, Geneva University, Schweiz

Professor  Peter Brodersen, Biologisk Institut, Københavns Universitet, Danmark

Professor  Ditlev Egeskov Brodersen (forperson), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark