Josefine Lorentzen: Afdækning af komplementsystemet – på vej mod forståelse af komplement receptor 3

Ph.d.-forsvar, torsdag den 26. oktober 2023, Josefine Lorentzen

Josefine Lorentzen

Komplementsystemet er en del af det medfødte immunforsvar og beskytter vores krop mod infektioner. Overaktivering af komplementsystemet er desuden blevet tilskrevet en rolle i udviklingen af autoimmune of neurodegenerative sygdomme. Josefine Lorentzen har undersøgt hvordan komplement receptor 3 genkender dens ligander og hvordan dette leder til strukturelle ændringer i receptoren.

De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelse af, hvordan ligander genkendes af komplement receptor 3 samt de strukturelle ændringer, som receptoren undergår.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 26. oktober 2023 kl. 14:00
Sted: Faculty club, bygning1870, lokale 816
Afhandlingens titel: INVESTIGATING THE FORMATION, INHIBITION AND RECOGNITION OF COMPLEMENT C3 ACTIVATION PRODUCTS
Kontaktinfo: Josefine Lorentzen, e-mail: jl@mbg.au.dk, tlf.: +45 28687471

Professor Phoebe L. Stewart, Department of Pharmacology, Case Western Reserve University, USA

Professor Susanna Carola Fagerholm, Research Program of Molecular and Integrative Biosciences, University of Helsinki, Finland

Seniorforsker Jan Trige Rasmussen (forperson), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Professor Gregers Rom Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.