Marie Bech Andersen: Analyse af import af membranproteiner til cilier fra et strukturelt og biokemisk perspektiv

Ph.d.-forsvar, Fredag den 11. juni 2021. Marie Bech Andersen

Marie Bech Andersen

Under sit ph.d.-studium har Marie Bech Andersen undersøgt hvor membran proteiner bliver transporteret in i ciliet, som er en hårlignende struktur, der findes på overfladen af stort set alle celler i vores krop. Herfra udfører membranproteinerne vigtige signalfunktioner, f.eks. under embryonal udvikling. Marie Bech Andersen har undersøgt, hvordan Tubby-like protein 3 fungerer som en adaptor mellem visse membranproteiner of IFT systemet, som er ansvarlig for transport inde i ciliet.

De nye forskningsresultater bidrager til forståelsen af, hvordan cilier udfører deres signalfunktion ved at regulere import of eksport af   signalkomponenter.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid:
Fredag den 11. Juni 2021 kl. 13:00
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Esben Lorentzen (el@mbg.au.dk.
Afhandlingens titel: Structural and biochemical characterization of Tulp3 and its role in ciliary import of membrane proteins
Kontaktinfo: Marie Bech Andersen, e-mail: mbg@mbg.au.dk, tlf.: +45 28 73 72 69

Professor Søren T. Christensen, Institut for biologi, Københavns universitet, Danmark

Senior forsker Altanta Cook, Institut for kvantitativ biologi, biokemi og bioteknologi, Edinburgh universitet, Skotlant

Lektor Ernst-Martin Füchtbauer (formand), Institut for molekylærbiologi og genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Lektor Esben Lorentzen, Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.