Omfattende analyse af et hurtigt udviklende genetisk netværk - Hvad sker der med gener under pres?

Ph.d.-forsvar, onsdag den 29. maj 2024, Sebastian Harald Riedelbauch.

Sebastian Harald Riedelbauch

Under sine ph.d.-studier undersøgte Sebastian Riedelbauch den hurtige divergens af et essentielt genetisk netværk hos fluer. Gener, der er involveret i forsvaret mod patogener, ændrer sig ofte hurtigere, end man kunne forvente. Sebastian Riedelbauch sammenlignede interaktioner i et sådant forsvarsnetværk mellem flere nært beslægtede bananfluearter og fandt tegn på funktionelle tilpasninger og varierende grader af interaktionsstabilitet. Han kunne vise, at forskellige arter udviklede uafhængige ruter for proteinrekruttering i et fast sæt af komponenter.

De nye resultater bidrager til vores forståelse af, hvordan konflikter mellem værter og patogener fører til tilpasninger hos værtsarter. Desuden giver resultaterne mulighed for at foreslå en hypotese om, hvordan bananfluer kan skifte deres målfokus blandt parasitære elementer, der forsøger at duplikere i værtsgenomer.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi & Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.
Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag, den 29. maj 2024 kl. 13:00

Sted: Bygning 1870 lokale 816, Fakultetsklub, Institut for Molekylærbiologi og Genetik Aarhus, Universitet, Universitetsbyen 81, 8000 Aarhus C

Afhandlingens titel: Funktionelle konsekvenser af hurtig evolution i Drosophilas piRNA mekanisme

Kontaktinfo: Sebastian Riedelbauch, e-mail: seri@mbg.au.dk, tlf.: +45 50315082

Direktør for forskning Dr. Sandra Duharcourt, CNRS og Institut Jacques Monod, Université Paris Cité, Frankrig
Professor Peter Brodersen, Biologisk Institut, Københavns Universitet, Danmark
Lektor Anni H. Andersen (forperson), Institut for Molekylærbiologi & Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Lektor Christian Kroun Damgaard, Institut for Molekylærbiologi & Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Adjunkt Peter Ebert Andersen, Institut for Molekylærbiologi & Genetik, Aarhus Universitet

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.