Patrik Polák: Nedbrydning af RNA i cellekernen

Ph.d.-forsvar, fredag den 4. februar 2022. Patrik Polák.

Patrik Polák

I løbet af sit ph.d.-studium har Patrik Polák undersøgt proteiner, der medvirker til at nedbryde RNA i den eukaryote cellekerne. Menneskeceller producerer en bred vifte af RNAer, som udsættes for kvalitetssikring, hvorved de funktionelle RNAer bevares, mens ikke-funktionelle RNAer fjernes. Patrik Polák har studeret et såkaldt “zink-finger” protein – “ZFC3H1” – som spiller en central rolle i forbindelse med idenficeringen og nedbrydningen af ikke-funktionelle “polyadenylerede” RNAer i cellekernen. Han har blandt andet undersøgt, hvordan dette protein genkender ikke-funktionelle fra funktionelle RNAer. De opnåede forskningsresultater har ført til en dybere forståelse af, hvorledes eukaryote celler udfører denne sorteringsproces, som er essentiel for den enkelte celles – og dermed hele organismens – velbefindende.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 4. februar 2022 kl. 13:15

Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Jan Trige Rasmussen, jatr@mbg.au.dk

Afhandlingens titel: Mutational analysis of the RNA exosome cofactor ZFC3H1

Kontaktinfo: Patrik Polák, e-mail: patrik.polak@mbg.au.dk, tlf.: +421 915229325

Professor Elmar Wahle, Institute of Biochemistry and Biotechnology, University of Halle, Tyskland
Professor Georg Stoecklin, Medical Faculty Mannheim, Heidelberg University, Tyskland
Seniorforsker Jan Trige Rasmussen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Professor Torben Heick Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Katrinebjergvej 89F, bygning 5132, 8200 Aarhus N.