Professor Poul Nissen får Anders Jahres store medicinske pris 2021

En af Nordens mest prestigefulde forskningspriser, Anders Jahre Prisen, går til professor Poul Nissen fra Aarhus Universitet. Poul Nissen tildeles prisen for sin forskning i proteiners transport ud og ind af celler. Det er viden, som har stor betydning for at forstå sygdomme som kræft, hjerte-kar-sygdomme og psykiatriske lidelser.

Poul Nissen får den store Anders Jahre Pris 2021 for sin forskning i membranproteiner. Foto: Lisbeth Heilesen

Professor Poul Nissen har dedikeret sit forskerliv til at afdække og forstå betydningen af de proteiner, der flyder rundt i membranen omkring kroppens celler, og som er centrale for, at nervesignaler kan dannes, og muskler kan trække sig sammen. Nu hædres han for sin banebrydende forskning med den store medicinske pris, Anders Jahre Prisen, også kaldt ’den lille Nobelpris’, som uddeles af Universitetet i Oslo.

”Jeg er aldeles overvældet af at modtage Anders Jahre Prisen 2021, det er en stor og ærefuld anerkendelse af vores forskning på struktur og mekanismer af membrantransport i celler, og jeg er dybt taknemmelig”, siger Poul Nissen.

Poul Nissen beskrives som en af de højest profilerede strukturbiologer i Skandinavien med et alenlangt publikationsregister fra forskningsfeltet om membranproteiners struktur og mekanismer. Det indbefatter ionpumper som natrium-kaliumpumpen, der oprindeligt blev opdaget af Nobelprismodtager Jens Christian Skou. Poul Nissen står også i front for et internationalt anerkendt forskningsmiljø på Aarhus Universitet, som tiltrækker studerende og forskere fra hele verden.

Rektor på Aarhus Universitet lykønsker Poul Nissen med hæderen.

”Den store Anders Jahre Pris er en af de allerstørste hædersbevisninger, en forsker inden for det medicinske og molekylærbiologiske område kan opnå. Poul Nissen har med sin grundforskning banet vej for forståelse af sygdomme og nybrud for behandling. Han har gennem årerne ydet en forbilledlig indsats og er den type forsker, der kan løfte et helt forskerhold til nye højder og skabe viden, som man kan høste fra i årtier. Poul Nissen repræsenterer kort sagt det bedste ethvert universitet kan drømme om. Vi er meget stolte over, at han er på Aarhus Universitet, og vi ønsker ham god vind på den videre forskerfærd”, siger rektor Brian Bech Nielsen.

Fra rektor Svein Stølen, Universitetet i Oslo, lyder et tillykke til modtagerne af årets Anders Jahre Priser.

”Jeg er glad for at Universitetet i Oslo har æren af at uddele denne prestigefulde nordiske medicinpris. Det seneste år har vist, hvor afgørende medicinsk forskning er for samfundet, og Poul Nissen får prisen for fremragende grundforskning”.

Anders Jahre-priserne er uddelt af Universitetet i Oslo siden 1960 og er fordelt i en hovedpris og en pris til yngre forskere, som Poul Nissen i øvrigt modtog i 2006. Den store pris er ikke uddelt på Aarhus Universitet siden 1982. Da modtog professor Flemming Kissmeyer-Nielsen hæderen for sin forskning i immunreaktioner ved transplantation.

Med pris og ære følger 1 mio. norske kroner.

Se billeder fra overrækkelse af prisen i Oslo den 4. november 2021

Læs omtalen fra UiO