Suresh Rattan modtager “Outstanding Career Achievement Award”

The International Dose Response Society i USA har tildelt Suresh Rattan the “Outstanding Career Achievement Award” for hans mangeårige arbejde med anvendelsen af hormesis (gavnlig virkning ved små stresspåvirkninger) inden for alderdomsforskning.

Suresh Rattan

Hormesis er et såkaldt bifasisk dosis respons, hvor gentagne eksponeringer til et lavt stressniveau har sundhedsmæssige gavnlige virkninger, såsom bremsning af aldring og øget levetid. Moderat motion er det bedste eksempel på dette fænomen. Med denne pris anerkendes Suresh Rattan for sin forskning gennem mere end 20 år i aldringshormesis. Hans forskning har vist, at gentagne milde varmechok, indtagelse af ikke-ernæringsmæssige fødevarer såsom kurkumin (gult farvestof, der kommer fra gurkemeje), og faste en dag om ugen er milde former for stress-fremkaldende hormetins, som forbedrer sundheden og forlænger levetiden for dyrkede humane celler. Dette betyder med andre ord, at organismen trives bedst, hvis den udsættes en smule for stress.

Suresh Rattan får tildelt prisen ved the 16th Annual International Conference,

‘Preconditioning in Biology and Medicine-Mechanisms and Translational Research’, der afholdes på University of Massachusetts, Amherst, MA, 18.-19. april 2017.

Læs mere om the International Dose-Response Society.

Lektor Suresh Rattan
rattan@mbg.au.dk