Caroline Marie Teresa Neumann: Strukturbestemmelse af transportere som indeholder LeuT-foldet – forståelse af substratgenkendelse, substratspecificitet og ionkobling

Ph.d.-forsvar, fredag den 25. juni 2021. Caroline Marie Teresa Neumann.

Caroline Neumann

I løbet af sit ph.d.-studium har Caroline forsket i tredimensionelle strukturer af membrantransportere fra SLC6 og SLC12 transportfamilierne. Caroline har brugt røntgenkrystallografi til at undersøge bindingslommespecificitet of promiskuitet af MhsT, en bakteriel homolog af SLC6 transportere med en bred specificitet for hydrofobe aminosyrer (lige fra L-valin til L-tryptofan). Seks krystalstrukturer af MhsT i kompleks med dets substrater identificerede vigtige omlejringer i bindingslommen, der er vigtige for genkendelse, tilpasning og transport af substrater med forskellige størrelser. Derudover bestemte Caroline en kryo-EM-struktur af den humane NKCC1 transporter fra SLC12-familien. Strukturen tillod analyse af substratspecificitet, ionkobling og grænsefladebinding.

De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelse af SLC6 og SLC12 transportere, der indeholder et fælles LeuT-fold. På trods af den lave sekvensidentitet mellem de to transportfamilier afslører forskningen overraskendende fællestræk og fælles strukturalle elementer som ikke blev identificeret før.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik (MBG), Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 25. juni kl. 13.15.
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Karen Bech-Pedersen: karenb@mbg.au.dk
Afhandlingens titel: Structural studies of LeuT-fold transporters: 1) Investigation of the binding site specificity and promiscuity of the prokaryotic multihydrophobic amino acid transporter, MhsT. 2) Towards a cryo-EM structure of cation:chloride co-transporters.
Kontaktinfo: Caroline Marie Teresa Neumann, e-mail: caroline@mbg.au.dk , tlf.: +45 81122728.

Professor David Drew, Institut for Biokemi og Biofysik, Stockholm Universitet, Sverige

Lektor Osman Asghar Mirza, Institut for Lægemiddelsdesign og Farmakologi, Københavns Universitet, Danmark

Professor Finn Skou Pedersen (formand), Institut for Molekylærbiologi of Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Professor Poul Nissen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Professor Robert Fenton, Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.