Dennis Kjølhede Jeppesen modtager Young Investigator bevilling fra Villum fonden

Hvert år støtter Villum Fonden forskertalenter med ambition om at skabe egne, selvstændige forskningsprofiler, og det får Dennis K. Jeppesen nu mulighed for, idet han med en fem-årig bevilling på 10 mio. kr. kan vende hjem fra USA for at oprette sin egen forskningsgruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Alle modtagere af Young Investigator grant 2020 fra VILLUM FONDEN. Dennis Kjølhede Jeppesen er nr. syv fra højre. Foto: VILLUM FONDEN/Thomas Frandsen
Dennis Kjølhede Jeppesen. Foto: privat

Med projekttitlen ”Nye Grænseområder for Intercellulær Kommunikation” vil Dennis K. Jeppesen forske i exosomer og andre ekstracellulære vesikler, der er membran-omsluttede vesikler, som indeholder proteiner, RNA og lipider. De tillader celler at kommunikere med naboceller men også med celler og væv over lange afstande. Og de nyligt opdagede sekretoriske amfisomer er et uudforsket aspekt af grundlæggende sekretorisk cellebiologi.

Med dette projekt vil Dennis K. Jeppesen udforske disse signalveje i intercellulær kommunikation. Hans håb er, at forskningen på længere sigt kan føre til en forbedret forståelse af de molekylære mekanismer og principper bag kommunikation i kroppen over lange distancer. Dette har perspektiver for både normal udviklingsbiologi men også i forståelsen af sygdomstilstande som for eksempel udvikling af kræft og metastase.

Dennis Kjølhede Jeppesen er oprindeligt uddannet molekylærbiolog fra instituttet i 2010, hvorefter han tog en ph.d. ved Health. Siden 2014 og indtil nu har han været postdoc ved Vanderbilt University Medical Center i Nashville, TN, USA.

Dennis K. Jeppesen: ”Med denne store bevilling får jeg mulighed for at vende tilbage til Danmark for at etablere min egen forskningsgruppe, da jeg ud over min egen løn får penge til at ansætte en postdoc og to ph.d.-studerende samt købe nyt udstyr”.

I alt 15 unge forskere fra Danmark modtog en Young Investigator-bevilling fra Villumfonden i 2020 – heraf tre fra Aarhus Universitet. Se listen over alle modtagerne.

For andet år i år afholder Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet et Young Investigator Symposium, hvor de forsøger at tiltrække forskere tidligt i deres karriere, der vil kunne komme i betragtning til en af de danske ”investigator grants” og tilbyder dem en base til at etablere sig som selvstændig gruppeleder i en begrænset periode. Dennis K. Jeppesen deltog netop i sidste års ”MBG Young Investigator Symposium”.

Om Villum Young Investigator-programmet

Villum Young Investigator-programmet støtter særligt talentfulde yngre forskere inden for teknisk og naturvidenskabelig forskning. Ansøgerne skal have et klart defineret mål med deres forskning fem år frem og projektet skal være af et sådant omfang, at udførelsen kræver etablering af en forskningsgruppe. For danske universiteter og forskningsinstitutioner er dette også et rekrutteringsværktøj til at tiltrække dygtige forskere uden for Danmark.

Alle Villum Young Investigators får mulighed for at indgå i et netværk af ligesindede og bliver hvert år inviteret til 1-2 seminarer med emner, som forskere på samme karrieretrin kan drage nytte af, eksempelvis rekruttering og forskningsledelse.

Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra Villum Fonden.