Forskere har opdaget en ny tilgang til at styrke immunforsvaret

Et fælles samarbejde mellem forskere fra spin-out-virksomheden Commit Biologics, Christian-Albrechts-Universitetet i Kiel og Aarhus Universitet har ført til en bedre forståelse af funktionen af det såkaldte komplementsystem. Resultaterne viser en ny tilgang til udvikling af immunterapier, der kan booste immunsystemet til at bekæmpe sygdomme såsom kræft. Spin-out-satsningen, der er resultatet af dette samarbejde, har til formål at omsætte forskningsresultaterne, så de kan bruges hos patienterne.

Forskere fra Aarhus Universitet, spin-out-virksomheden Commit Biologics og Christian-Albrechts-Universitetet i Kiel har opdaget en ny tilgang til at styrke immunforsvaret. Fra venstre: Steffen Thiel, Annette G. Hansen, Dennis V. Pedersen, Nick S. Laursen, Heidi Gytz Olesen, Gregers R. Andersen & Mikael B. L. Winkler (foto: Lisbeth Heilesen)

Immunterapi er en form for kræftbehandling, der bruger kroppens eget immunsystem til at bekæmpe tumorceller. Mens meget fokus har været på at bruge T-celler til at bekæmpe kræft, har det ikke været almindelig at bruge komplementsystemet mod tumorer.

Komplementsystemet er en vigtig del af det medfødte immunsystem, der hjælper med at bekæmpe infektion, helbrede skader og fjerne vores døde celler. Antistoffer, som er proteiner produceret af vores immunceller, kan aktivere komplementsystemet; dog er ikke alle antistoffer lige effektive til at aktivere dette.

I de nye undersøgelser udviklede forskerne en metode til at aktivere komplementsystemet ved hjælp af såkaldte bispecifikke enkeltdomæne-antistoffer kaldet BiCE's. Disse antistoffer kan binde til to forskellige mål på samme tid: et komplementprotein kaldet C1q og et specifikt protein, der findes på overfladen af kræftceller.

Ved at forbinde C1q og kræftcelleproteinet kan BiCE-molekylerne aktivere komplementsystemet med stor styrke, hvilket medfører, at kun de celler man ønsker at dræbe, bliver dræbt.

Sammenlignet med de antistoffer, der i dag bruges hos patienterne, er BiCE-molekylerne endnu bedre til at aktivere komplementsystemet og dræbe kræftceller. Den nye tilgang giver adskillige fordele i forhold til konventionelle kræftbehandlinger, f.eks kan teknologien udnytte det medfødte immunsystem til potentielt at aktivere et bredere immunrespons, herunder rekruttering af immunceller til tumormiljøet for at opnå en øget antitumoraktivitet.

Resultaterne af undersøgelsen viser ikke kun den innovative forskning, der finder sted på Aarhus Universitet, men baner også vejen for yderligere fremskridt inden for immunterapi. Fremadrettet har spin-out-satsningen, der er et resultat af dette samarbejde, til formål at omsætte forskningsresultaterne, så de kan bruges hos patienterne.

Resultaterne er offentliggjort i tidsskriftet The Journal of Immunology.

Virksomheden Commit Biologics er en spin-out virksomhed fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik på Aarhus Universitet.

Nick Stub Laursen
laursen@commitbio.com

Supplerende oplysninger

SUPPLERENDE OPLYSNINGER, HERUNDER KONTAKTOPLYSNINGER

Vi bestræber os på, at alle vores artikler lever op til Danske Universiteters principper for god forskningskommunikation. På den baggrund er artiklen suppleret med følgende oplysninger:

PUNKTER

INDHOLD OG FORMÅL

Studietype

Eksperiment

Ekstern finansiering

Dette arbejde er støttet af Lundbeckfonden Grant R192-2015-726 (to D.V.P., G.R.A., and N.S.L.), Natur og Univers, Det Frie Forskningsråd (FNU, DFF) (to D.V.P. and G.R.A.), Novo Nordisk Fonden Grant NNF16OC0022058 (to D.V.P., and G.R.A.), Lundbeckfonden Grant R155-2015-2666 (to D.V.P., G.R.A., and N.S.L.).

Interessekonflikt

N.S.L og D.V.P. er medopfindere i en patentansøgning, der dækker BiCE-molekylerne. D.V.P., H.G., M.B.L.W. og N.S.L. er ansatte og besidder egenkapital i Commit Biologics ApS. De øvrige forfattere har ingen økonomiske interessekonflikter.

Link til den videnskabelig artikel

Dennis V. Pedersen,*,1 Heidi Gytz Olesen,*,1 Mikael B. L. Winkler,*,1 Alessandra Zarantonello,*,2 Niklas Baumann,† Annette G. Hansen,‡ Steffen Thiel,‡ Gregers R. Andersen,* Thomas Valerius,† and Nick S. Laursen‡,1

*Department of Molecular Biology and Genetics, Center for Structural Biology, Aarhus University, Aarhus C, Denmark; Section for Stem Cell Transplantation and Immunotherapy,

Department of Medicine II, Christian-Albrechts-University, Kiel, Germany;

Department of Biomedicine, Aarhus University, Aarhus C, Denmark

1Current address: Commit Biologics, Aarhus C, Denmark.

2Current address: Centre de Recherche des Cordeliers, INSERM, Sorbonne Université, Université de Paris, Paris, France.

“Bispecific Complement Engagers for Targeted Complement Activation”

Journal of Immunology

doi: https://doi.org/10.4049/jimmunol.2200952