For at fremme et åbent og inkluderende miljø, forpligter vi os som medarbejdere, studerende og gæster på Faculty of Natural Sciences (NAT), Aarhus Universitet (AU) til at gøre vores yderste for, at det at arbejde og studere på NAT bliver en indbydende og tilgængelig oplevelse for alle uanset alder, færdighed, uddannelse, erfaring, fysisk statur, udseende, race, etnicitet, nationalitet, religion, politisk tilhørsforhold, seksuel orientering, kønsidentitet/-udtryk, kønskarakteristika, eller socioøkonomisk status.
Vi værdsætter ærlighed og etisk adfærd og fremmer en støttende og anerkendende arbejdsplads, som værdsætter diversitet og inklusion. Alle interaktioner skal foregå med venlighed, omtanke og respekt, og arbejdspladsen skal være et samlingspunkt for nysgerrig udforskning og konstruktiv udveksling af ideer.
Som vores fælles arbejdsplads bør NAT være fri for enhver form for chikane, dvs. krænkende, intimiderende, ydmygende eller nedgørende adfærd er ikke acceptabelt.
Eksempler på uacceptabel adfærd omfatter (men er ikke begrænset til):
Se også AU’s information vedr. krænkende adfærd.
Eksempler på adfærd, som bidrager til at skabe et positivt miljø omfatter (men er ikke begrænset til):
Fakultetsledelsen og dermed institutledelserne er ansvarlige for at afklare standarderne for acceptabel adfærd og vil træffe passende og fair foranstaltninger som reaktion på tilfælde af uacceptabel adfærd.
Denne Code of Conduct gælder for alle på NAT. Det inkluderer videnskabelige og administrative ledere, medarbejdere og studerende (fuldtids- og deltids-) samt gæster. Den gælder både inden for fakultetet, og når en enkeltperson eller en gruppe officielt repræsenterer fakultetet andre steder, herunder offentlige rum.
Eksempler på at repræsentere fakultetet inkluderer brugen af en officiel AU-mailadresse, opslag via en officiel konto på sociale medier, eller i funktionen som udpeget AU-repræsentant. Repræsentation af fakultetet kan yderligere defineres og præciseres af institutledelsen.
Tilfælde af krænkende, chikanerende eller på anden made uacceptabel adfærd skal indberettes til din institutleder, sekretariatsleder, nærmeste leder, tillidsrepræsentant/fagforening eller arbejdsmiljørepræsentant. Det er også muligt at benytte AUs whistleblowerordning: https://medarbejdere.au.dk/whistleblowerordning
Dekanatet på NAT kan også kontaktes:
Ph.d.-studerende har også mulighed for at kontakte deres ph.d.-partner på ph.d.-skolen Graduate School of Natural Sciences (GSNS) eller den relevante ph.d.-programleder.
Studerende inkl. gæstestuderende kan kontakte studievejledere på Nat-Tech.
Uanset hvem en indberetning sendes til, vil indberetningen og dens afsender blive behandlet med fortrolighed, og eventuelle foranstaltninger, der efterfølgende træffes, vil blive gennemført i tæt dialog med den person, der indberettede hændelsen.
Alle indberetninger vil blive gennemgået og undersøgt og vil resultere i et svar, der anses for nødvendigt og passende efter omstændighederne. Den person, som indberetningen indgives til, er forpligtet til at opretholde fortrolighed med hensyn til den person, der indberetter hændelsen.
Afhængig af situationens alvor er der procedurer på fakultets-, universitets- og samfundsniveau for at tage videre skridt. Beslutningen om at eskalere en situation yderligere vil være baseret på et tæt samarbejde mellem kontaktpersonen og indberetningens afsender og vil afhænge af situationens alvor.