Forskere sigter mod at udvikle en ny og effektiv vaccine mod SARS

Seniorforsker Mogens Duch har fået 5 mio. kr. fra Det Frie Forskningsråd | Teknologi og Produktion til at udvinde vacciner mod en bred vifte af virussygdomme som fx SARS.

Seniorforsker Mogens R. Duch har fået 5 mio. kr. til at udvikle nogle nye og effektive vacciner, som vil kunne danne grundlag for en ny platformsteknologi til produktion af vacciner imod en bred vifte af humane virale patogener (Foto: Lisbeth Heilesen)

Mange membranomspundne RNA vira forårsager en lang række sygdomme hos mennesker og er alvorlige humane virale sygdomsfremkaldende mikroorganismer (patogener), som vi endnu ikke har effektive vacciner imod. Et dansk-fransk forskerhold har derfor sat sig for at finde nye vacciner, så disse sygdomme kan bekæmpes effektivt.

For at kunne overleve i værten må disse vira være i stand til at imødegå dennes immunforsvar. Dette kan foregå ved at udtrykke immunhæmmende domæner i virusproteiner på overfladen af viruspartiklerne. Disse domæner giver viruspartiklerne en stealth-lignende egenskab, der gør dem vanskelige at opdage og bekæmpe for værtens immunsystem.

For virus som HIV, retrovirus og Ebola er der tidligere blevet beskrevet immunhæmmende domæner lokaliseret i disses fusionsprotein. I 2011 identificerede forskergruppen immunhæmmende domæner for en lang række af de resterende membranomspundne RNA-vira.

Ved først at identificere og dernæst ødelægge disse domæner forventer forskerholdet at kunne lave hyperimmunogenetiske antigener, der er særdeles velegnede som immunogener til vaccinationsmæssige formål, idet disse immunogener vil være meget synlige for værtens immunforsvar.

Forskerholdet har udvalgt to grupper af vira, for hvilke der i øjeblikket ikke eksisterer nogen vaccine, coronavirus (type I fusion) –  repræsenteret af det højpatogene SARS virus – og alphavirus (type II fusion) ved den mindre patogene, men sygdomsmæssigt alvorlige og økonomisk vigtige chikungunya virus.

Hvis det lykkes at udvikle nogle nye og effektive vacciner, vil dette kunne danne grundlag for en ny platformsteknologi til produktion af vacciner imod en bred vifte af humane virale patogener.

De øvrige deltagere i forskningsprojektet kommer fra SKAU Vaccines ApS og the Genome Biology Unit ved the European Molecular Biology Laboratory (EMBL) i Grenoble, Frankrig.

Seniorforsker Mogens R. Duch
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet