Jing Wang: En specifik DNA-sensor til følsom og kvantitativ påvisning af integrase i retrovirale partikler

Ph.d.-forsvar, fredag den 7. oktober 2016. Jing Wang

Jing Wang

I løbet af sit ph.d.-studium har Jing Wang forsket i et nyudviklet DNA-sensorsystem, der muliggør påvisning af enkeltstående tilfælde af integration af katalytisk DNA medieret af retroviral integrase (IN).

Jing Wang studerede, hvordan systemet anvender den unikke integrationsreaktion hos IN til at genere en overflade-forankret ’nicked’ DNA-cirkel, der fungerer som et substrat for specifik, kvantitativ og yderst sensitiv påvisning af ren rekombinant IN eller viruspartikler.

HIV-infektion udgør fortsat en stor trussel mod den globale sundhed med 2,1 millioner nye infektioner og 1,2 millioner dødsfald i 2015 på globalt plan. Den meget følsomme og specifikke påvisning af HIV-partikler baseret på IN-aktivitet virker lovende for udviklingen af en ny type diagnostiske værktøjer, der er egnede til tidlig påvisning af HIV, hvilket vil være værdifuldt for udviklingen af forebyggelsesstrategier samt til effektiv behandling.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Fredag den 7. oktober 2016 kl. 13.00
Sted: Bygning 1131, lokale 623, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, C. F. Møllers Allé 3, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Detection of integrase in retroviral particles by a specific DNA sensor with a potential for adaptation to point-of-care diagnosis
Kontaktoplysninger: Jing Wang, e-mail: jwang@mb.au.dk, tlf.: 5268 9821
Medlemmer af bedømmelsesudvalget:
Professor Alessandro Desideri, Department of Biology, University of Rome Tor Vergata, Italien
Lektor Hanne Cathrine Bisgaard, Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, Københavns Universitet
Lektor Ernst-Martin Füchtbauer (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Professor Finn Skou Pedersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Lektor Birgitta R. Knudsen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.