Kan kræft behandles via reduceret sukkeroptag?

Ny forskning afslører, hvordan man kan inaktivere et sukkertransportprotein, der er relevant for kræft. Håbet er, at disse resultater vil vise vejen for fremtidig udvikling af medicin rettet mod mekanismer, der styrer sukkeroptag, hvilket kan blive et vigtigt fremskridt for behandling af mange forskellige former for kræft.

En hovedsten i cellers optag af sukker er et protein kaldet GLUT1 (figur), der er den begrænsende faktor for den enkelte celles sukkerforbrug. Forskere har nu afsløret, hvordan forskellige potentielle lægemidler binder til et centralt hulrum i GLUT1, hvorved dens funktion hæmmes. Figur: Khyati Kapoor, UCSF.

Tumorer og kræftceller er meget afhængige af konstant tilførsel af sukker for at opretholde deres hurtige vækst. En nedsættelse af sukkeroptaget i kræftceller kan derfor hjælpe med at hæmme væksten. En sådan reduktion i vækstrate kan give andre behandlinger tid til at få fuld effekt, og potentielt kan dette give en forbedret virkning af gængse kemobehandlinger.

En hovedsten i cellers optag af sukker er et protein kaldet GLUT1, der er den begrænsende faktor for den enkelte celles sukkerforbrug. Et forskerhold fra Aarhus Universitet og University of California San Francisco har nu afsløret, hvordan forskellige potentielle lægemidler binder til et centralt hulrum i GLUT1, hvorved dens funktion hæmmes. Resultaterne afslører en indre bindende lomme med meget høj affinitet til forskellige kemiske stoffer.

”Dette er den første struktur af menneskets sukkertransportør GLUT1 set sammen med disse hæmmere. Det er vores håb, at denne nye information kan bruges som skabelon til at udvikle nye lægemidler, fordi kræftceller netop er så afhængige af et stærkt forøget sukkerforbrug formidlet via GLUT1,” fortæller AIAS fellow og adjunkt Bjørn Panyella Pedersen.

Forskerne håber, at disse resultater kan føre til, at der kan udvikles medicin rettet mod mekanismer, der styrer sukkeroptaget, hvilket kan blive et vigtigt fremskridt for behandling af mange forskellige former for kræft.

“Disse resultater repræsenterer mange års hårdt arbejde for os”, fortæller Bjørn. “De eksperimentelle forsøg, der førte til disse resultater, er hovedsagligt udført ved UCSF og Bayer Pharma AG, Tyskland, og vi har heldigvis kunnet fortsætte projektet, efter jeg vendte tilbage til Aarhus Universitet fra UCSF for to år siden. Det er en stor glæde endelig at se resultaterne blive offentliggjort. Min mentor fra UCSF, Professor Robert Stroud, og jeg vil fortsætte med at arbejde på dette enormt spændende og meget konkurrenceprægede forskningsområde”, slutter Bjørn B. Pedersen.

Læs flere detaljer om forskningsresultaterne i den engelske version af denne nyhedsartikel.

Resultaterne er netop publiceret i det internationalt anerkendte tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Læs den videnskabelige publikation.

Adjunkt Bjørn Panyella Pedersen
Aarhus Institute of Advanced Studies &