Ny professor i afgrødegenetik og genomforskning

Torben Asp er udnævnt til professor MSO i afgrødegenetik ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, pr. 1. maj 2017.

Torben Asp

Torben Asps forskningsgruppe arbejder med både grundforskning og anvendelsesorienteret forskning i planter med særlig fokus på afgrøder. Forskningen er centreret omkring det genetiske grundlag for komplekse egenskaber og omfatter udvikling såvel som implementering af metoder til analyse af genetiske problemstillinger ved hjælp af en kombination af genetik, genomforskning og bioinformatik. Forskningen er kendetegnet ved et meget tæt samspil mellem grundlagsskabende analyser og anvendelse af de udviklede metoder.

Forskningsgruppen udfører i samarbejde med private firmaer frontlinjeforskning indenfor udviklingen af de nyeste og mest avancerede forædlingsstrategier baseret på genomisk selektion.

Derudover interesserer Torben Asp sig også for videnskabspolitik og kommunikation, især i forbindelse med anvendelsen af nye forædlingssstrategier.

Torben Asp har arbejdet inden for områderne afgrødegenetik og genomforskning siden 2001. Efter afslutningen af sin ph.d. i molekylærbiologi ved Københavns Universitet i 2000 arbejdede han som postdoc ved Danmarks Jordbrugsforskning. Siden 2008 har han været seniorforsker og forskningsgruppeleder ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Torben Asp er født i 1968. Han er gift med Lotte Risak Asp, og de bor i Ringsted med deres to teenagedrenge Viktor og Patrick.

Professor MSO Torben Asp
Institut for Molekyærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet