Nyt lægemiddeldesign kan være et skridt nærmere udviklingen af længe ventet immunterapi mod prostatacancer

Trods adskillige forsøg gennem det sidste årti har prostatatumorer hidtil modstået behandling med immunterapi. Nu går forskere ved iNANO/MBG og Aarhus Universitetshospital sammen om at komme tættere på en effektiv metode til at bruge Albumin-fusionerede T-celle-engagers som en potentiel immunterapi skræddersyet til udvalgte prostatakræftpatienter.

Forskere ved iNANO (Aarhus Universitet) og Aarhus Universitetshospital samarbejder om at bruge Albumin-fusionerede T-celle-engagers som en potentiel immunterapi skræddersyet til udvalgte prostatakræftpatienter. (Illustr.: Simon Lykkemark)
Lektor Ken Howard er leder af Bioengineered Drug Design Laboratory ved iNANO, Aarhus Universitet. (Foto: Maria Randima, AU Foto)
Professor Karina Dalsgaard Sørensen er leder af Forskningsgruppen for Prostatakræft ved Molekylær Medicinsk Afdeling, Aarhus Universitetshospital. (Foto: Aarhus Universitetshospital)

Baggrund

Blandt flere kræftformer har man gennem årene set et fald i dødeligheden, især efter udviklingen af interessante nye immunterapeutiske lægemiddeltyper. Prostatakræft er dog fortsat den næststørste årsag til kræftdød hos mænd i vestlige lande. Overfor denne kræfttype har man endnu ikke haft succes med at udvikle og implementere en effektiv immunterapi.

Bispecifikke T-celle-engagerende antistoffer (T-celle engagers) tilbyder en potentiel løsning ved at udnytte patienternes eget immunrespons, ved at binde T-celler til kræftceller og samtidig dræbe kræftcellerne. Lægemiddeltyper baseret på bispecifikke T-celle engagers, der allerede er undersøgt til brug ved prostatakræft, er dog plaget af uhensigtsmæssigt design og udviser varierende effekt mellem patienter.

Men der er potentiale for at bane vejen for mere effektive lægemidler og højere kliniske succesrater ved at identificere særlige undergrupper af patienter, som højst sandsynligt vil drage fordel af behandling og forbedring af lægemiddeltypen.

Samarbejde med kliniske forskere

Forskningsgruppen Bioengineered Drug Design Laboratory på iNANO, ledet af lektor Ken Howard, har for nyligt vist hvordan de bruger deres albumin-fusionerede platform til at udvikle et nyt bispecifikt antistof, der retter sig mod det Prostata-Specifikke Membran-Antigen (PSMA), der almindeligvis overudtrykkes i malignt prostatavæv. Designet findes i forskellige formater, hvor man kan kontrollere interaktionen med den neonatale Fc-receptor, der bl.a. stimulerer udskillelsen af stoffer i kroppen. Når de bispecikke T-celle engagers er fusioneret med albumin kan man øge lægemidlets cirkulationstid i kroppen og dermed øge effekten af det.

Howard og hans forskningsgruppe har samarbejdet med en forskningsgruppe indenfor prostatakræft på Molekylær Medicinsk Afdeling, Aarhus Universitetshospital, ledet af professor Karina Dalsgaard Sørensen. Her har man identificeret en patient-undergruppe med en aggressiv prostatakræft, hvor der var høj såkaldt T-celleinfiltration og høj ekspression af PSMA. Det er begge karakteristika der gør dem ideelle kandidater til behandling med den nye bispecifikke T-celle engager.

Nye immunterapistrategier kan redde liv

Resultaterne er offentliggjort i British Journal of Cancer (jf. link nedenfor) af forskningsgrupperne ledet af Ken Howard og Karina Dalsgaard Sørensen. Her forenes grundforskning og klinisk videnskab mod udvikling og implementering af en mere effektiv behandling af prostatakræft.

Ken Howard "Vi håber, at dette arbejde vil inspirere medicinalvirksomheder til at adoptere og udvikle disse nye typer lægemiddeldesign til mere potent og skræddersyet immunterapi", siger Ken Howard.

”Udvikling af nye immunterapistrategier skræddersyet til patienter med aggressiv prostatakræft-subtyper kan redde mange liv i fremtiden. Vores resultater er meget lovende, men vi er også klar over, at vejen til klinisk implementering af nye lægemidler er lang, men dette arbejde er et skridt i den rigtige retning", siger Karina Dalsgaard Sørensen.

YDERLIGERE INFORMATION

Vi bestræber os på, at alle vores artikler lever op til de danske universiteters principper for god forskningsformidling. På den baggrund er artiklen suppleret med følgende information:

Undersøgelsestype:

• Eksperimenter

Ekstern finansiering

• Novo Nordisk Fonden (CEMBID, NNF17OC0028070)
  • Danmarks Frie Forskningfond (6110-00450B and 9039-00084B)

Interessekonflikt

• Forskerne erklærer, at der ikke er nogen interessekonflikter.

Link til videnskabelige artikler

• Identification of a high-risk immunogenic prostate cancer patient subset as candidates for T-cell engager immunotherapy and the introduction of a novel albumin-fused anti-CD3 × anti-PSMA bispecific design. PMID: 36243890 DOI: 10.1038/s41416-022-01994-1

Kontakt information

Lektor Ken Howard