Samuel Hjorth-Jensen: Strukturelle undersøgelser af SERCA-calciumpumpen - ny mekanistisk indsigt og nye anvendelse

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 23, februar 2021. Samuel Hjorth-Jensen.

Samuel Hjorth-Jensen

Under sine studier har Samuel Hjorth-Jensen undersøgt calciumpumpen, et protein, der transporterer calcium og opretholder store koncentrationsforskelle over cellemembraner. Calciumpumpens aktivitet er vigtig for calciumsignalering i celler, og dysfunktion af pumpen er impliceret i flere sygdomme såsom Parkinsons og hjertesvigt. Omvendt er blokering af pumpen en lovende strategi til at dræbe lægemiddelresistente kræftceller. Samuel Hjorth-Jensen har undersøgt nye muligheder for neutronteknikker og tidsopløst krystallografi med det formål at få vigtig, ny indsigt i den molekylære mekanisme for pumpens aktivitet. Strukturelle undersøgelser blev også udført for at belyse bindingen af en ny type af calciumpumpe-hæmmere, som kan reguleres ved lyspåvirkning.

Resultaterne af disse studier bidrager til udvikling af nye klasser af calciumpumpe-regulerende stoffer, som kan give nye terapeutiske anvendelser. Dertil giver disse studier et udgangspunkt for nærmere undersøgelser af hurtige omdannelseprocesser i calciumpumpens mekanisme.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 23 februar 2021 kl. 13:00
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Karen Bech-Pedersen, karenb@mbg.au.dk
Afhandlingens titel: Crystallographic investigations of the sarco/endoplasmic reticulum Ca2+-ATPase: towards neutron, time-resolved, and novel inhibitor structures
Kontaktinfo: Samuel Hjorth-Jensen, e-mail: shjorthjensen@mbg.au.dk, tlf.: +45 2137 1314

Lektor Gisela Bränden, Institut for Kemi og Molekylærbiologi, Göteborgs universitet, Sverige

Professor Jette Sandholm Kastrup, Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi, Københavns Universitet, Danmark

Lektor Ditlev Egeskov Brodersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Main supervisor:

Professor Poul Nissen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:

Instrumentforsker Esko Oksanen, Makromolekylær krystallografi, Europæisk Spallationskilde, Sverige

Associeret hovedforsker Margareta Ek, Struktur, biofysik og FBLG, AstraZeneca, Sverige

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.