Krystallografi: atomer og molekyler i 3D

Fejring af "Krystallografiens år"

• lørdag d. 22. marts 2014

2014 er udpeget som ”Krystallografiens år” af UNESCO. På Aarhus Universitet vil vi gerne fejre dette ved at invitere alle interesserede til en række korte foredrag, som giver alle - uanset baggrund - et indblik i, hvordan krystallografien kommer os til gavn i hverdagen.

Hvad er krystallografi?

Krystallografi er en naturvidenskabelig disciplin, der drejer sig om studiet af krystallinske materialer. Krystaller er faste stoffer, hvori de indgående atomer, molekyler eller ioner er ordnet i et regulært mønster. Sukker og sne er eksempler på krystaller i dagligdagen, men også f.eks. metaller, salte og endog organiske fibre kan være krystallinske.

Krystallografisk forskning er baseret på krystallers evne til at afbøje lys. Når et periodisk opbygget materiale bestråles, fås et karakteristisk brydningsmønster, hvis analyse afslører den tredimensionelle placering af atomerne i materialet. Vi bliver herved i stand til at beskrive materialets tre-dimensionelle struktur, hvilket potentielt gør os i stand til at forstå materialets egenskaber og evt. forbedre dem.

09:30_09:40

Velkomst og introduktion
Lektor Lasse Bohl Jenner og lektor Charlotte Rohde Knudsen, Aarhus Universitet, Institut for Molekylærbiologi og Genetik (arrangører af krystallografidagen)
09:40-10:10

Krystallografi – kemikerens måske vigtigste værktøj

Professor Bo Brummerstedt Iversen, Aarhus Universitet, Kemisk Institut

10:10-10:40

Krystallografi i industriel materialeforskning: Katalysatorer, batterier, brændselsceller og meget andet

Forsker Lars Fahl Lundegaard, Haldor Topsoe

10:40-11:10

Det usynlige og det ufattelige. Hvad er et protein?
Lektor Johan Gotthard Olsen, Københavns Universitet, Biologisk Institut
11:10-11:40 Kaffepause
11:40-12:10

Med røntgenbriller på opdagelse blandt proteiner: en verden i 3D