Bevilling til forudsigelse af COVID-19-infektion og klinisk sværhedsgrad

En af de store udfordringer i forbindelse med en genåbning af samfundet er adgangen til en hurtig og pålidelig test for SARS-CoV2-infektion. Med en bevilling fra Det Frie Forskningsråd vil Jørgen Kjems i samarbejde med forskere fra DTU og Rigshospitalet udvikle en metode, der kan påvise virussen i meget tidlige stadier af infektion og samtidig forudsige sværhedsgraden af kliniske symptomer patienten kan lide af.

Jørgen Kjems og hans samarbejdspartnere fra DTU og Rigshospitalet modtager en bevilling fra DFF til COVID-19 forskning. Foto: Jesper Rais, AU Foto

Forskernes projekt fokuserer på at udvikle en metode, der kan påvise virusinfektion i meget tidlige stadier og samtidig måske kan forudsige sværhedsgraden af patientens sygdomsforløb. Metoden er baseret på den såkaldte 'APTASHAPE' -teknologi, der er udviklet i Jørgen Kjems’ laboratorium, hvor milliarder af små biosensormolekyler, baseret på RNA, giver et øjebliksbillede af proteiner og metabolitter i patientens blod.

Målet er at skabe en hurtig screeningsplatform

Traditionelle antistof-baserede tests for overstået COVID-19 kan først foretages 7-10 dage efter infektionen, mens forskerholdets system er baseret på kroppens umiddelbare reaktion på en infektion i form af ændringer i blodets sammensætning af proteiner, som indtræder allerede efter 6-12 timer. Da forskernes test er baseret på et meget globalt billede af ændringer i patientens blod, vil den måske også kunne opdage underliggende sygdomshistorik, som vil have betydning for COVID-19-forløbet i den enkelte patient. Det ultimative mål for deres teknologi er at skabe en hurtig screeningsplatform, der kan afsløre om en person er blevet inficeret inden for få dage, før de har udviklet symptomer og samtidig advare om eventuelle komplikationer på grund af deres underliggende sygdomsstatus.

DFF modtog 370 ansøgninger (665 millioner DKK) til i alt 22 millioner kr. tildelt til coronarelateret forskning. Professor Jørgen Kjems og hans samarbejdspartnere, professor Peter Heegaard, Center for Diagnostics ved DTU og professor Peter Garred ved Clinical Molecular Medicine, Rigshospitalet, var blandt de kun 3% af ansøgerne, der modtager en bevilling (på 2,8 mio. kr.).

Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra Det Frie Forskningsråd.

Jørgen Kjems har allerede sammen med forskere fra Health, KU og Statens Serum Institut fået bevilget 25 mio. kr. fra Carlsbergfondet til sammen at udvikle andre metoder til diagnostik, behandling og forebyggelse af SARS-CoV-2-infektioner. Målet er samtidig at ruste verden til bedre at kunne modstå fremtidige virusepidemier.

Læs om dette projekt

Professor Jørgen Kjems