Forskere udvikler ny teknologi til potentiel tidlig diagnosticering af en række sygdomme

Danske forskere har udviklet en ny og hurtigere teknologi, der kan bane vejen for en ikke-invasiv og meget tidlig diagnosticering af en lang række sygdomme hos mennesker, som vil gøre det muligt at behandle disse med et bedre resultat.

figur
Figure: Colourbox

Blodets molekylære sammensætning er en signatur for vores fysiologi, sundhedstilstand, livsstil osv., og er på mange måder en lang række af biologisk information, der er svær at forstå. Forskere fra iNANO har udviklet en ny teknologi, APTASHAPE, til at oversætte dette "svært at læse" sprog til digital information.

APTASHAPE involverer brugen af milliarder af små biosensormolekyler, baseret på RNA, for at give et læsbart aftryk af proteiner og metabolitter, der findes i blot en mikroliter plasma.

Sammen med forskere fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik og Institut for Klinisk Medicin har forskerholdet offentliggjort deres resultater i det internationale tidsskrift NAR Cancer ved at undersøge prøver fra patienter med blærekræft.

I disse undersøgelser er APTASHAPE-metoden brugt til at vise, at blærekræft efterlader en specifik signatur af proteiner i patienternes blod, og at det endda er muligt at forudsige, hvor fremskreden kræften er.

APTASHAPE bliver i øjeblikket undersøgt yderligere inden for Open Discovery Innovation Network (ODIN), som en hurtig og unbiased metode til at identificere biomarkører for andre sygdomme, herunder lever-, nyre- og Parkinsons sygdomme.

Forskerne håber, at den nye APTSHAPE-teknologi vil bane vejen for en ikke-invasiv og meget tidlig diagnose af en lang række sygdomme hos mennesker, så man kan sætte tidligere ind, og dermed have større mulighed for bedre behandlingsresultater.

SUPPLERENDE OPLYSNINGER, HERUNDER KONTAKTOPLYSNINGER

Vi bestræber os på, at alle vores artikler lever op til Danske Universiteters principper for god forskningskommunikation. På den baggrund er artiklen suppleret med følgende oplysninger:

PUNKTER

INDHOLD OG FORMÅL

Studietype

Eksperiment

Ekstern finansiering

Dette projekt har modtaget støtte fra Carlsbergfonden.

Conflicts of interest

Forskerne erklærer, at der ingen interessekonflikter er.

Link til den videnskabelige artikel

Søren Fjelstrup, Daniel M. Dupont, Claus Bus, Jan J. Enghild, Jørgen B. Jensen,Karin Birkenkamp-Demtröder, Lars Dyrskjøt and Jørgen Kjems

Differential RNA aptamer affinity profiling on plasma as a potential diagnostic tool for bladder cancer

NAR Cancer