Internationalt initiativ vil forbedre sundhedsvæsenet gennem cellebaseret medicin

Forskningsinitiativet LifeTime repræsenterer mere end 50 europæiske universiteter, herunder Aarhus Universitet. En ny Perspective-artikel i <em>Nature</em>, med Jørgen Kjems fra iNANO og MBG som medforfatter, skitserer LifeTimes vision om, hvordan man kan revolutionere sundhedsvæsenet gennem personlig, cellebaseret interceptiv medicin.

Organoid-3 ©Agnieszka Rybak Wolf, MDCLifeTime

For at danne en fungerende, sund krop skal vores celler følge bestemte udviklingsprogrammer for at udfylde deres roller i væv og organer. Men hvis cellerne afviger fra det tilsigtede forløb, så akkumulerer de potentielt farlige ændringer, der først bliver opdaget, når de fører til sygdomssymptomer. På dette tidspunkt er medicinsk behandling ofte invasiv, dyr og ineffektiv.

Nye teknologier giver os nu mulighed for at lave en præcis molekylær profil af de enkelte celler og opdage fremkomsten af ??sygdom på et meget tidligt stadie. Brugen af banebrydende teknologier med fokus på enkelt celler - kombineret med kunstig intelligens og personaliserede sygdomsmodeller - giver os mulighed for ikke kun at forudsige risikoen for sygdom på et tidligere tidspunkt, men også vælge de mest effektive terapier målrettet til den enkelte patient.

Perspektivartiklen "LifeTime and improving European healthcare through cell-based interceptive medicine", der blev offentliggjort i Nature den 7. september 2020 (se nedenfor), forklarer, hvordan de nye teknologier hurtigt skal udvikles og anvendes på store sygdomsområder.

LifeTime-koordinator professor Nikolaus Rajewsky (Max Delbrück Center, Berlin) forklarer: "LifeTime har samlet forskere på tværs af fagområder - fra biologer til klinikere, dataforskere, ingeniører, matematikere og fysikere – for at muliggøre en meget bedre forståelse af molekylære mekanismer i sundhed og sygdom."

Professor Jørgen Kjems fra iNANO og MBG på Aarhus Universitet repræsenterer den danske afdeling af LifeTime. 'Teknologier til enkeltcelleanalyse har gennemgået en hurtig udvikling i de senere år, og vi er ivrige efter at se disse teknikker anvendt i den kliniske forskning. Brug og udvikling af encelleanalyse er et strategisk fokus for iNANO og Biomedicin, og det er derfor meget vigtigt for Aarhus Universitet at være en del af LifeTime-initiativet."

LifeTime håber, at Perspective-artiklen i Nature og den ledsagende strategiske forskningsdagsorden vil tjene som inspiration for fonde, forskningsråd og beslutningstagere i hele Europa, som dermed vil støtte fremtiden for personlig medicin.

Professor Jørgen Kjems
Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO)
Institut for Molekylærbiologi og Genetik (MBG)
+45 28992086 - jk@mbg.au.dk