Ny indsigt i lillehjernens natrium-kalium-pumpe

Danske forskere har fundet, at en enhed i natrium-kaliumpumpen, der især findes i lillehjernen, har særlige egenskaber.

Danske forskere har fundet, at en enhed i natrium-kaliumpumpen, der især findes i lillehjernen, har særlige egenskaber (figur: Wojciech Kopec)

Omkring halvdelen af hjernens nerveceller sidder i lillehjernen, en kompakt struktur bagerst under storhjernen, der er vigtig for finjustering og udglatning af vores bevægelser. Nu har forskere fra Aarhus Universitet undersøgt en variant af natrium-kaliumpumpen med en såkaldt beta2 enhed, som især findes i lillehjernens nerveceller. I de mange tætliggende nerveceller strømmer natrium- og kaliumionerne ud og ind, og de skal atter sorteres af natrium-kalium-pumpen, for at nervecellerne kan sende signaler.

Forskerne fandt, at pumper med beta2 har specielle egenskaber, som sandsynligvis gør dem i stand til at håndtere de særlige forhold i lillehjernen.

Forskere fra Syddansk Universitet lavede en computermodel af pumper med beta2, og både modellen og laboratorieforsøg tydede på, at beta2 enheden har en særlig molekylær struktur, hvor vinklen i forhold til pumpens alpha enhed er ændret.

Studiet spænder således fra computermodeller af atomare strukturer til ny indsigt i, hvad der kræves for at hjernen kan kontrollere og justere vores motorik.

Artiklen er publiceret i Scientific Reports, Nature.

Postdoc Hanne Poulsen
Institut for Molekylærbiologi og Genetik/DANDRITE