Nyt forskningscenter på MBG vil forme fremtidens modstandsdygtige afgrøder

Danmarks Grundforskningsfond giver 60 millioner kroner til et nyt center på Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Centeret vil revolutionere vores forståelse af, hvordan planter tilpasser sig ændringer i miljøet, og gøre det muligt at udvikle afgrøder, der kan modstå klimaforandringer og sikre fremtidens fødevareproduktion.

Professor Bjørn Panyella Pedersen i hans laboratorie
Professor Bjørn Panyella Pedersen bliver leder for det nye forskningscenter. Foto: Rikke Lindhard, DANDRITE

Planter er afhængige af temperatur, nedbør, næringsstoffer og Co2 for at kunne vokse og overleve. Derfor er klimaforandringerne og vejrets uforudsigelighed en stor udfordring for fremtidens landbrug og fødevareproduktion.

Men hvad hvis vi kunne ”designe” planter, der selv kan tilpasse sig forskellige vejrforhold, og dermed blive mere modstandsdygtige overfor små og store forandringer?

Det er netop målet for et nyt grundforskningscenter på Institut for Molekylærbiologi og Genetik, som Danmarks Grundforskningsfond har valgt at støtte med 60 millioner kroner.

Centeret, der får navnet Plant-PATH, vil samle verdensførende forskere inden for fagområder som plantefysiologi, kvalitativ modellering og biofysik. Målet er at afdække og forstå, hvordan planters transport af plantehormoner påvirkes af miljøændringer. Plantehormoner fungerer som signaler, der fortæller planten, hvordan den skal vokse og reagere på sit miljø. En central tese for centeret er, at kontrollen over, hvor hormonerne befinder sig i planten, vil afgøre plantens evne til at tilpasse sig et omskifteligt miljø.

”Målet er at forstå de grundlæggende principper bag planters transport og fordeling af hormoner. Planter har meget komplekse kemiske signalveje, der er styres af et distribueret netværk af hormoner. Denne kompleksitet forhindrer os i øjeblikket i at forudsige planters reaktionsmønstre ved miljøændringer på det molekylærbiologiske niveau”, forklarer professor Bjørn Panyella Pedersen, der skal lede det nye center.

Centeret anvender banebrydende nye metoder, der gør det muligt at forstå de komplekse transportmekanismer for plantehormoner på en hidtil uset måde. Dette giver forskerne mulighed for at udvikle mere modstandsdygtige afgrøder, som bedre kan klare klimaforandringer og andre miljømæssige udfordringer.

”Visionen for vores forskning i centeret er at forstå, forudsige og i sidste ende styre planternes hormoner. For eksempel ved at tænde og slukke for de hormoner, der regulerer vækst og blomstring. Denne målrettede kontrol gør det muligt at have planter, der er mere miljøtolerante og reaktive over for deres omgivelser,” forklarer og Bjørn og tilføjer:

”Dette er afgørende for at sikre fremtidens fødevareproduktion i samspil med øget biodiversitet og beskyttelse af vores natur.”

Centeret modtager finansiering for en periode på seks år med mulighed for en forlængelse på yderligere fire år.

Centeret er formet omkring fire forskningsgrupper ledet af:

• Prof. Bjørn Panyella Pedersen (AU)
  • Asc. Prof. Magnus Kjærgaard (AU)
  • Chercheur Qualifié FNRS Chloe Martens, Department of Chemistry, Université Libre de Bruxelles (ULB), Belgium.
  • Prof. Ulrich Hammes, Department of Plant Systems Biology, Technical University of Munich (TUM), Germany.

For mere information eller interview, kontakt:

Professor Bjørn Panyella Pedersen
Mail: bpp@mbg.au.dk