Nyt forskningsprojekt kombinerer genetik og arkæologi for at forstå vores forfædres reaktion på klimaforandringer

Et nyt interdisciplinært forskningsprojekt vil kombinere viden fra arkæologi, genetik og klimaforskning for at finde nye svar på, hvordan tidens store klimaforandringer påvirkede vores forfædres genetik, demografi og levevis. Projektet realiseres med 4 millioner kroner fra Villum Fondens Synergy-program.

Professor Mikkel Heide og Professor Felix Riede
Professor i bioinformatik, Mikkel Heide (tv) og professor i arkæologi, Felix Riede står bag det nye forskningsprojekt.

Projektet, der bærer titlen COEVOLVE, bringer forskere fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik samt Institut for Kultur og Samfund sammen i et partnerskab, der har til formål at frembringe en dybere forståelse af, hvordan genetiske og kulturelle ændringer er indbyrdes forbundne.

Gennem en tværfaglig tilgang vil forskerne analysere både genetiske data og arkæologiske fund fra samme tidsperiode – i dette tilfælde jæger-samler-tiden eller palæolitikum – for at afsløre, hvordan menneskelige tilpasninger er blevet formet af miljømæssige faktorer – eksempelvis istidens afslutning. Ideen er at beregne biologiske og kulturelle fylogenier eller ’stamtræer’ fra disse to datatyper for derefter at sammenligne dem.

"COEVOLVE har potentialet til at ændre den måde, vi forstår forhistorien på," udtaler de to forskningsledere, som forventer, at projektet vil bidrage med helt nye perspektiver på forhistorisk migration, befolkningsudvikling og kulturforandringer, og dermed også til en bedre forståelse af netop de processer, der former vores genetisk mangfoldighed.

”COEVOLVE er et drømmeprojekt. De seneste års landvindinger i dataanalytiske metoder, og i mængden af både palæogenetiske og arkæologiske data gør det nu muligt – og vigtigt – at undersøge præcist om og i hvilken grad biologisk og kulturel evolution var koblet til hinanden”, siger professor i arkæologi Felix Riede.

Forventningen med forskningsprojektet er ved hjælp af avancerede regnemodeller at kunne skabe en helt ny og mere grundlæggende indsigt i, hvordan klimatiske, genetiske og kulturelle ændringer har påvirket hinandens udvikling.

Udover det videnskabelige sigte forventer projektet også at skubbe til grænserne for samarbejdet mellem arkæologer, genetikere og klimaforskere.

Det er fantastisk med et projekt, der lægger op til – og kræver – sådan en høj grad af tværfaglighed og giver de forskellige forskningsfelter lige stor vægt. Vi forventer at lære rigtig meget af hinanden samtidig med at vi lærer rigtig meget om menneskets biologiske og kulturelle evolution,” fortæller professor i bioinformatik, Mikkel Heide Schierup.

Forskningsprojektet er et af de i alt 10 forskningsprojekter, der modtager støtte fra årets Synergy-program, der har til formål at styrke de forskningsmuligheder, der ligger i grænsefladen mellem datalogi og andre fagområder, eksempelvis humaniora eller samfundsvidenskab.

COEVOLVE begynder 1.2.2025. I projektets tværfaglige ånd skal der ansættes to postdocs i hhv. bioinformatik og arkæologi – opslagene kommer snart.

Om Villum Synergy-programmet

• Villum Synergy skal styrke interdisciplinær, datadrevet forskning og er målrettet forskere fra datalogi, statistik eller anvendt matematik i samarbejde med forskere fra en bred vifte af andre fag.
  • Programmet blev etableret i 2019 for at koble datalogi med andre fagområder og styrke den excellente tværfaglige forskning i Danmark.
  • Fastansatte universitetsforskere kan søge om bevillinger på 4 mio. kr. til initieringsprojekter fortrinsvis til opstart af nye samarbejder eller bevillinger på 8-12 mio. kr. til veletablerede samarbejder, der kan drage nytte en større bevilling.
  • Læs mere om Villum Fonden og Synergy Programmet

For mere information kontakt: