Aarhus Universitets segl

Ph.d.-studerende tager toget på konference og sparer CO2-udledning

Ph.d.-studerende fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, AU, der har deltaget i internationale konferencer i Tyskland og Grækenland, har af miljøhensyn valgt at tage toget, selv om det medførte en betydeligt længere rejsetid.

Fra venstre: Anna Martyn, Henriette Rübsam, Magdalini Tsitsikli, Maria Meisner Larsen og Malita Nørgaard på togstationen i Freiburg (foto: Anna Martyn)
Henriette Rübsam, Maria Meisner Larsen, Magdalini Tsitsikli, Anna Martyn og Malita Nørgaard (oppe, venstre til højre, nede, venstre til højre) i sovekupé på nattoget fra Hamburg til Freiburg (foto: Maria Meisner Larsen)
Martin Høgholm Jørgensen er nået til Østrig (foto: Martin Høgholm Jørgensen)
Martin Høgholm Jørgensen på konferencen på den græske ø Spetses (foto: Lisbeth Heilesen)

Ph.d.-studerende Maria Meisner Larsen og Martin Høgholm Jørgensen har været med til at starte projektet greenMBG ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik (MBG), der har fokus på genbrug, miljø og klima. Da de blev optaget på konferencer for ph.d.-studerende og postdocs i henholdsvis Freiburg i Sydtyskland i april måned, og på den græske ø Spetses, der ligger ud for fastlandet Peloponnes, i maj måned, var de ikke i tvivl om, at turen skulle gå med tog og ikke med fly for at spare på CO2-udledningen.

På turen til Freiburg rejste en gruppe på fem kvinder fra MBG sammen - Anna Martyn, Henriette Rübsam, Magdalini Tsitsikli, Maria Meisner Larsen og Malita Nørgaard.

Maria Meisner Larsen:

”Med tog fra Aarhus til Freiburg tog rejsen mellem 12 og 15 timer hver vej, mens en rejse med fly til Freiburg ville have medført en mellemlanding og en videre transport med tog, hvorved fordelen med fly ville have blevet reduceret men stadigvæk hurtigere. Prismæssigt var togturen nogle tusinde kroner billigere, men formålet med turen var jo ikke at spare penge men CO2-udslip.”

”På turen derned havde vi ca. 2 1/2 times ophold i Hamborg. Da togstationer, modsat lufthavne, oftest ligger midt i byen, havde vi tid til at tage ind i byen og spise aftensmad, hvilket var en rigtig hyggelig bonus og et godt afbræk i rejsen,” fortsætter Maria. ”Efter aftensmad tog vi så tilbage til stationen og fandt vores næste tog, som var et nattog. Vi lagde os til at sove i Hamborg og vågnede efter en nats søvn op i Freiburg, hvilket jeg synes er en virkelig god måde at rejse på, da man så - hvis man altså kan sove i et tog - vågner nogenlunde frisk op til sit rejsemål,” slutter Maria.

Fire dages rejse med tog for at nå til Grækenland

For turen til den græske ø Spetses var der betydeligt stor forskel på rejsetiden med fly og tog.

Martin Høgholm Jørgensen, der rejste alene med toget til Grækenland, udtaler:

”En flytur til Athen med mellemlanding ville tage omkring syv timer. Dertil kommer transport til og fra lufthavnen og ventetid, og det lægger jo nok adskillige ekstra timer til. Dog kommer det stadig ikke tæt på de fire døgn, det tog med tog og færge. Færgen fra Bari i Italien til Patra i Grækenland endte med at blive nødvendig, da internationale togstrækninger igennem Balkan tilsyneladende er begrænset til sommermånederne. Prismæssigt var det cirka dobbelt så dyrt at flyve som at rejse med tog (3.000 kr.).

”Det er som udgangspunkt ikke hårdere at rejse med tog end med fly, og man undgår at skal stå op i de uendelige køer i lufthavne og kæmpe sig igennem den forfærdelige manglende komfort i et stuvet fly,” fortsætter Martin. ”Der, hvor turen bliver hårdere, er, når man skal forsøge at minimere rejsetiden, for at den ikke stikker helt fra den tilsvarende for de flyrejsende, som man uundgåeligt vil blive sammenlignet med. For komforten ved at kunne gå rundt og strække benene, når man har lyst, og trække frisk luft ved hver station, blegner dog, når man skal forsøge at samle otte timers søvn sammen siddende. Ved bare at ofre en ekstra rejsedag og pengene til en sovevogn, forsvinder de ubehageligheder dog, og så bliver turen nok mere behagelig end flyrejsen,” tilføjer Martin.

Martin fortsætter: ”Når man rejser med kollektiv transport ender rejsetiden ofte med at få en længde, hvor rejsen bliver en oplevelse i sig selv, frem for bare ventetid mellem A og B. Det tvinger en til at forsøge at nyde turen som et afbræk fra hverdagen – hvilket det jo også bliver på godt og ondt. Derudover er folk ofte også (bortset fra ved forsinkelser) mindre påvirkede af travlhed og tvunget ind i hinandens personlige sfærer, og det kan udgøre gode vilkår for en samtale med nogen, man ellers sandsynligvis aldrig ville have snakket med.”

Fordele og ulemper ved at rejse med tog frem for med fly

De ph.d.-studerende er alle enige i, at transporttiden bliver noget – i nogle tilfælde betydeligt – længere, men helt sikkert (betydeligt) billigere. De mener også, at det er en mindre stressende måde at rejse på, da man er fri for at skulle komme flere timer før flyafgang og undgår at stå i lange køer i lufthavnen for at tjekke ind. Med tog kan man komme få minutter før afgang.

Fordelen med at rejse med tog i forhold til fly bliver ofte større, når der ikke er en lufthavn tæt på destinationen, og hvor det således ofte er nødvendigt at tage toget videre fra lufthavnen. Jo længere destinationen ligger fra udgangspunktet, jo større bliver forskellen i rejsetid normalt mellem fly og tog. Hvis man kan rejse med tog om natten og betale for en sovekupé, når det er muligt, så “spilder” man mindst mulig dag på transport.

Man bruger altså mere tid, når man rejser med tog, men det koster mindre, men det er helt klart en stor fordel for miljøet, når man benytter sig af tog frem for fly.

Så selv om det tager betydeligt længere tid at tage toget, så vil de ph.d.-studerende gøre det igen for rejser i Europa, da de fik en mere afslappet og hyggelig tur ud af det, ligesom de havde det godt med, at CO2-udslippet var betydeligt mindre (se beregninger nedenfor).  

Hvorledes beregner man CO2-udledningen

Ifølge beregninger via klimatsmartsemester.se ville en flyrejse fra Aarhus til Athen udlede 303 kg CO2 per person, mens en togrejse kun udleder 69 kg CO2 per person. En flyrejse fra Aarhus til Freiburg vil udlede 127 kg CO2 per person, mens en togrejse vil udlede 28 kg CO2  per person. Klimatsmart Semesters beregner er udviklet af Jörgen Larsson, associate professor ved Chalmers Tekniske Universitet, og Anneli Kamb, ph.d.-studerende ved KTH Royal Institute of Technology i Stockholm.

”Brugen af et andet transportmiddel end tog betyder selvfølgelig også, at dette skal inkluderes i regnestykket om CO2-besparelsen,” siger Martin Høgholm Jørgensen. ”Som i alle andre hede debatter, er det svært at finde klare svar, omend den endelige konsensus tilsyneladende er, at CO2-udledningen pr. km for færgepassagerer til fods er sammenlignelig med togrejsende, imens den ekstra ballast fra passagerer med fartøjer gør det til en helt anden affære. Dertil kommer selvfølgelig også, at færgen blev benyttet til lokal transport af både beboere og lastbiler med varer, så en ekstra passager ender med at betyde mere effektiv udnyttelse af en transportvej, der er langt sværere at undvære end et fly,” slutter Martin.


Mere information

Ph.d.-studerende Martin Høgholm Jørgensen - mhj@mbg.au.dk
Ph.d.-studerende Maria Meisner Larsen - mml@mbg.au.dk

greenMBG - green.mbg@list.au.dk