Poul Nissen bliver prodekan for forskning, innovation og erhvervsudvikling

Pr. 1. januar 2024 tiltræder professor Poul Nissen stillingen som prodekan for forskning, innovation og erhvervsudvikling ved Faculty of Natural Sciences ved Aarhus Universitet for en firårig periode. Han opretholder forskningsaktivitet ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik samtidig med prodekanjobbet.

Professor Poul Nissen bliver prodekan for forskning, innovation og erhvervsudvikling ved Faculty of Natural Sciences ved Aarhus Universitet (foto: Lisbeth Heilesen)

Poul Nissen har allerede en del ledelseserfaring på højt niveau, idet han tidligere var centerleder for grundforskningscentret PUMPkin, og nu i en årrække også har været leder af det interdisciplinære forskningscenter DANDRITE (The Danish Research Institute of Translational Neuroscience).

DANDRITE er den danske afdeling af det nordiske EMBL Partnerskab for Molekylær Medicin, som er et unikt netværk af nationale forskningscentre i de nordiske lande med supplerende forskningsekspertise og tætte bånd til EMBL. DANDRITE har som hovedformål at udvikle nye infrastrukturer og fremragende forskningstalent og forskningsledere i neurovidenskab.

Professor Poul Henning Jensen fra Institut for Biomedicin overtager rollen som midlertidig leder af DANDRITE, indtil en ny er fundet, mens lektor Magnus Kjærgaard indtræder i DANDRITEs ledelse som ny repræsentant for Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

Poul har tillige været hovedrivkraften for udvikling af den nationale danske forskningsinfrastruktur for cryo-elektronmikroskopi (EMBION). Han har også haft sæde i mange rådgivende organer såsom EMBL Scientific Advisory Committee, og var stiftende leder af følgeforskningscentret DANEMO. Han vil fortsætte som dansk delegeret i EMBL Council.

Poul Nissen udtaler:

”Med lederskabet af DANDRITE har jeg sat meget stor pris på at skabe rammer og fremme udviklingen af spændende og vigtige, nye forskningsmiljøer og deres positive aftryk på samfundet. Det bliver også den centrale opgave for en prodekan, bare på en meget større skala, og jeg ser virkelig frem til de nye udfordringer.”

”Men det var også vigtigt for mig for at kunne sige ja til stillingen, at jeg kunne blive ved med at være forskningsaktiv og fortsætte samarbejdet med de fantastiske medarbejdere, studenter og postdocs i laboratoriet. Det er på mange måder et lettere perspektiv at bestride stillingen som prodekan i, når man selv sidder som aktiv forsker. Det vil naturligvis også give udfordringer på at få kalenderen og døgnets 24 timer til at gå op, så der må jeg bestemt også gøre mig nogle nye erfaringer,” slutter Poul Nissen.

Professor Poul Nissen
pn@mbg.au.dk – mobil 28992295