Semifinale i Biologiolympiade afholdt på Institut for Molekylærbiologi og Genetik

I denne uge blev der afholdt semifinale i Biologiolympiaden for de 30 dygtigste gymnasieelever i biologi i Danmark. De 15 bedste går videre til finalen, hvor de fire bedste herfra skal repræsentere Danmark ved den Internationale Biologiolympiade, der i år afholdes i Kazakhstan den 7.-14. juli 2024.

Der var stor koncentration, da de 30 gymnasieelever besvarede spørgsmålene om semaglutide (foto: Gregers Rom Andersen).
logo

Semifinalen omfatter en teoretisk prøve og to praktiske forsøg udarbejdet af ansatte ved universitet. På Institut for Molekylærbiologi og Genetik (MBG) var det Gregers Rom Andersen, der stod for det praktiske i forbindelse med semifinalen. I årets semifinale skulle de studerende undersøge peptidet semaglutide som er det aktive stof i lægemidlerne Ozempic , Rybelsus og Wegovy.

Gregers Rom Andersen: ”Vores institut har også tidligere været en del af semifinalen, og det er en stor fornøjelse af se, hvor dygtige disse unge mennesker er med de øvelser vi har forberedt til dem. Man er ikke i tvivl om, at de hører til blandt de bedste til biologi på gymnasie niveau i Danmark, og vi håber selvfølgelig, at de vælger et af vores studier i molekylær biolog eller molekylær medicin.”

Den nationale biologiolympiade i Danmark består af en skolerunde, en semifinale, en finale og nogle træningsrunder. Gradvist reduceres antallet fra mange deltagere i skolerunden til top-30 i semifinalen, top-15 i finalen og til de fire vindere der skal repræsentere Danmark ved IBO.

Hver runde omfatter en skriftlig prøve indenfor biologi- og bioteknologifagenes emneområder som fx cellebiologi, biokemi, fysiologi, økologi, genetik og evolution. Ved semifinalen og finalen indgår desuden flere praktiske laboratorieforsøg. Træningsrunderne omfatter områder af biologien som ikke indgår i den daglige biologi/biotek-undervisning og her forventes det, at eleverne forbereder sig.

Den Internationale Biologiolympiade (IBO) er en konkurrence i teoretisk biologi og praktiske laboratorieøvelser for elever fra hele verden. Deltagerne er gymnasieelever med interesse for biologi og bioteknologi som ikke er fyldt 20 år inden den 1. juli det pågældende år, og som er vindere af deres nationale biologiolympiade.

ScienceOlympiaderne består af seks uafhængige nationale olympiader i biologi, datalogi, fysik, geografi, kemi og matematik. Olympiaderne afholdes årligt, og alle gymnasiale uddannelser i Danmark inviteres til at deltage. Formålet med ScienceOlympiaderne er at opmuntre unge naturvidenskabelige talenter til at udvikle deres evner, interesse for og viden om naturvidenskab sammen med andre talentfulde unge

Kilde: Biologiolympiaden Danmark