Studerende tester en ny metode i Afrika til diagnosticering af malaria

Trine Juul-Kristensen og Celine Thiesen, specialestuderende ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik (MBG) ved Aarhus Universitet, tester en ny metode baseret på spytprøver til diagnosticering af malaria ved Centre de Recherches Médicales de Lambaréné i Gabon i Afrika, som en integreret del af deres studier.

Trine Juul-Kristensen (tv) og Celine Thiesen har arbejdet i tre uger ved Centre de Recherches Médicales de Lambaréné i Gabon i Afrika for at teste en ny metode baseret på spytprøver til diagnosticering af malaria (foto: Yann Bakoukou)

Metoden er udviklet som et resultat af mange års grundforskning ved MBG, og giver som noget helt nyt mulighed for at måle tilstedeværelsen af malariaparasitten i spyt. Dette giver en række fordele i forhold til eksisterende metoder, som baseres på blodprøver, der ofte kan være svært tilgængelige i epidemiske områder som Afrika.

Trine Juul-Kristensen og Celine Thiesen rejste til Gabon, et område med høj forekomst af malaria, for at udføre de første afprøvninger af metoden i et testlaboratorium. Lokale læger udtager spytprøver, og afprøvningen udføres i samarbejde med lokale forskere, ledet af overlæge og professor Ghyslain Mombo-Ngoma og VPCIR Biosciences, et spin-out firma fra Aarhus Universitet.

Personer med malariasymptomer opsøger klinikken i Lambaréné for at få stillet en diagnose. Udover den traditionelle blodprøve, der anvendes til standarddiagnosticering, bliver de også spurgt, om de har lyst til at afgive en spytprøve til forskningsprojektet, hvilket langt de fleste siger ja til.

Lektor Birgitta Knudsen (MBG), der står i spidsen for projektet, udtaler:
”Vi har opnået meget lovende resultater i denne pilotafprøvning. Dette skyldes ikke mindst de to studerendes helt enorme indsats, ikke bare i forberedelserne herhjemme, men også i deres helt enestående evne til at løse uforudsete problemer, som opstår, når ny teknologi skal afprøves i fjerntliggende områder,” fortsætter hun.

”For eksempel var Trine og Celine ikke sene til at finde en løsning, da det viste sig, at testlaboratoriet manglede en varmeinkubator. Det problem løste de let i form af en simpel flamingokasse med opvarmet vand stillet ud i Afrikas sol,” slutter Birgitta Knudsen.

Trine Juul-Kristensen:
“Vores felttestning har givet os et unikt indblik i hospitals- og forskningsverden i Gabon. Anderledes forskningsforhold og uforudsigelige hændelser har medført en ny kreativitet omkring forsøgsopsætning og kræver en høj grad af omstillingsparathed, fordi man aldrig ved, hvornår strømmen går igen. Det er en anderledes måde at arbejde på, som nogle gange kan være frustrerende, men også giver nogle sjove udfordringer.”

*Celine Thiesen:
”Gabon er et utroligt smukt og frodigt land med en imødekommende og hjælpsom befolkning, men også et land med rigtig mange udfordringer. Vi er især blevet overrasket over lokalbefolkningens tanker om sygdom, heriblandt malaria. De mener, at det i høj grad er en sygdom, man lever side om side med, og som man accepterer ikke kan undgås.”

Efterfølgende planlægges det at overføre metoden til laboratoriet i Gabon, så lokale forskere kan udføre yderligere tests. De danske og afrikanske forskere vil samarbejde om at finpudse de sidste tekniske detaljer, inden testmetoden færdiggøres i samarbejde med VPCIR Biosciences.

Om samarbejdet med Gabon

De danske forskere samarbejder med forskningscentret CERMEL der ligger ved det velrenommerede malariahospital Hospital Albert Schweitzer i Lambaréné.

De har kendt overlæge og professor Ghyslain Mombo-Ngoma de seneste 10 år og har også tidligere haft succesfulde samarbejder med ham, hvilket har ført til fælles videnskabelige artikler. Danskerne fik kontakt til Ghyslain Mombo-Ngoma gennem en tysk læge og forsker, som de for år tilbage har arbejdet sammen med.

Gabon ligger i det vestlige Centralafrika. Landet har kystlinje mod Guineabugten, ligger på Ækvator og grænser til Ækvatorialguinea mod nordvest, Cameroun mod nord og Congo mod øst og syd.

• *Celine Thiesen er netop startet som ph.d.-studerende ved HEALTH, hvor hun skal arbejde på et helt andet projekt.

Lektor Birgitta Knudsen
brk@mbg.au.dk – mobil: 6020 2673