Virusinfektioner kan bremses ved at øge mængden af naturligt protein

Et internationalt forskerhold har offentliggjort resultater, der viser, at de ved at øge mængden af proteinet OASL i humane celler er i stand til effektivt at hæmme virusinfektion. Opdagelsen kan føre til nye, mere effektive behandlinger for mange farlige vira såsom hepatitis C og influenza.

Ved begyndelsen af en infektion frigives virussens RNA inde i cellen. Det cellulære protein RIG-I detekterer virussens RNA og igangsætter en forsvarsmekanisme, der leder til, at proteinet OASL udtrykkes. Senere i infektionen, når OASL er til stede i den inficerede celle, genkender RIG-I igen virussens RNA, men i samspil med OASL bliver den igangsatte forsvarsmekanisme forstærket, således at virussen bremses mere effektivt.

Oprindeligt var det en almindelig opfattelse, at immunsystemet beskytter mod virusinfektion ved at lave antistoffer og T-celler, der kan ødelægge inficerede celler. Hver enkelt celle har dog en enestående evne til at opdage vira – og derefter igangsætte en forsvarsmekanisme.

Proteinet OASL (oligoadenylate synthetase-like), der blev opdaget på Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet i 1998, er et centralt element i kroppens medfødte immunsystem, der som et delsystem af det samlede immunsystem giver vores celler mulighed for at forsvare sig mod sygdomsfremkaldende organismer.

OASL spiller en vigtig rolle i en proces, der kaldes ”RNA-genkendelse”. Hepatitis C, influenza og mange andre vira er kendt som ribonukleinsyre (RNA) vira, da deres arvemasse består af RNA. Når disse vira inficerer celler, frigives virussens RNA inde i cellen, hvorved at virussen kan overtage cellen, formere sig og danne nye viruspartikler. Virussens RNA genkendes i cellen som værende fremmed og kan detekteres af cellulære proteiner, hvoraf proteinet RIG-I er helt centralt.

Forskerne opdagede, at OASL i samspil med RIG-I fungerer som en genkendelsesmekanisme, der opdager fremmed RNA inde i cellerne og advarer andre celler om tilstedeværelsen af virus. Dette får de andre celler til at aktivere det medfødte immunsystem, således at de bedre kan opdage virussen og hæmme dens spredning.

Det eneste problem er, at der skal meget virus til, før OASL aktiveres. Forskerne lavede derfor et forsøg, hvor de øgede mængden af OASL-proteinet i humane celler for at se, om dette kunne hjælpe kroppen til at opdage og afværge virusinfektioner. Og resultatet lykkedes, idet virusinfektionen blev stoppet effektivt. I et opfølgende eksperiment, hvor de genererede en gruppe mus, som manglede OASL-genet, fandt de endvidere, at disse mus var langt mere følsomme over for virusinfektioner, hvilket bekræftede, at en øget tilstedeværelse af OASL kan hæmme virusinfektioner.

På baggrund af disse resultater, som er publiceret i det internationale tidsskrift Immunity, håber forskerne at kunne finde den mest effektive måde at øge mængden af OASL i kroppen. En sådan måde vil kunne tilbyde et alternativ til de nuværende metoder til behandling af de vira, hvor vaccination ikke er mulig.

De første skridt er taget til at finde en sådan metode, men der er stadig et stykke vej, inden forskerne har fundet en effektiv vej. Den største udfordring er at finde en måde at få forøget OASL mængden i kroppen. Dette er et problem, forskerholdet, der kommer fra USA, Japan, Tyskland og Danmark, vil arbejde videre med i deres fremtidige arbejde.

Link til den videnskabelige artikel i Immunity: Antiviral Activity of Human OASL Protein Is Mediated by Enhancing Signaling of the RIG-I RNA Sensor.

Lektor Rune Hartmann
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet