30 mio. kr. til højteknologiske elektronmikroskoper til forskning i molekylær cellebiologi

Uddannelses- og forskningsministeren har godkendt bevillinger til tre nye forskningsinfrastrukturer, heraf 30,76 mio. kr. til EMBION, som er en forskningsinfrastruktur for cryo-elektronmikroskopi (cryo-EM) på biologiske materialer.

Professor Gregers Rom Andersen (til venstre), Cryo-EM Facility Manager Thomas Boesen og professor Poul Nissen foran Titan-Krios flagskibsmikroskopet ved Aarhus University (foto: Lisbeth Heilesen).

EMBION er et dansk forskningssamarbejde ledet af professor Poul Nissen fra Aarhus Universitet med deltagelse af ligeledes Københavns Universitet samt Syddansk Universitet og Statens Serum Institut. Aalborg Universitet og Danmarks Tekniske Universitet støtter ligeledes op om EMBION.

Cryo-EM teknologien tildeltes sidste år Nobelprisen i kemi til tre pionerer inden for udviklingen af metoderne, som muliggør bestemmelse af strukturer af store biologiske molekyler såsom proteiner, RNA og DNA på atomart niveau. Dette afdækker ny indsigt i, hvordan livsprocesser fungerer og forstyrres i sygdom. Samtidig baner teknologien vejen for udvikling af lægemidler og af enzymer i produktion af fx bioethanol, fødevarer og grøn kemi, samt nye proteinbaserede materialer.

Aarhus Universitet vil i partnerskab med Københavns Universitet etablere faciliteter i Aarhus og København centreret omkring Titan-Krios flagskibsmikroskopet og et nyt mikroskop til generelle undersøgelser af projekter fra det danske forskningslandskab.

EMBION skal sikre, at danske forskere får adgang til denne teknologi, der sammen med Den Europæiske XFEL i Hamburg, MAX-IV synkrotronen og European Spallation Source i Lund, og 950 MHz NMR-facilitet på iNANO, muliggør, at danske forskere bevarer førerpositionen inden for strukturel biologi.

Poul Nissen udtaler:

-          Det bliver af virkelig stor betydning for det samlede danske forskningsmiljø, at vi kan opbygge en stærk infrastruktur på cryo-EM. Denne metode vil blive revolutionerende for alle livsvidenskaber ved at bygge bro mellem biomolekylers struktur og funktion og cellebiologiens mange netværk af biokemiske signal- og synteseveje. Vi har meget at bygge på, og meget vi skal kigge på – både i akademisk forskning og virksomheder.

Læs også ”Elektronmikrospopi på Dansk Roadmap”

Tre nye forskningsinfrastrukturer modtager bevillinger

Ud over bevillingen til EMBION, får et nyt testcenter for elektronik (X-Power) 31,15 mio. kr., mens den danske del af verdens største forskningsinfrastruktur CERN (CERN-UP) får 11,2 mio. kr. til en opgradering.

-          Hvis vi skal være en forskningsnation i den absolutte verdenselite, så har danske forskere i stigende grad brug for højteknologiske faciliteter. Derfor er det vigtigt, at vi investerer i den infrastruktur, som de skal bruge. Alle tre nye forskningsinfrastrukturer kan være med til at gøre vores liv og hverdag nemmere, siger uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.

X-Power, EMBION og CERN-UP er alle finansieret af Puljen til Forskningsinfrastruktur på baggrund af Dansk Roadmap for Forskningsinfrastruktur 2015. I roadmappen fremlægger Uddannelses- og Forskningsministeriets planer for, hvordan de danske forskningsinfrastrukturer skal styrkes frem til 2020. "Dansk Roadmap for Forskningsinfrastruktur 2015" skal styrke Danmarks internationale konkurrenceevne inden for forskning, uddannelse og innovation.

Professor Poul Nissen
DANDRITE/Institut for Molekylærbiologi og Genetik